Bruken av Googles nettleser, Chrome, har i løpet av sommeren passert 20 prosent i målingene til StatCounter.
– Det er en superb prestasjon av Google å gå fra under 3 prosent for to år siden til over 20 prosent i dag. Mens Google har vært svært effektive i å få Chrome nedlastet, er faktisk nettleserbruk den virkelige testen, noe våre statistikker måler, sa Aodhan Cullen, administrerende direktør i StatCounter, i en pressemelding i begynnelsen av juli.
Det er selvfølgelig hyggelig for Google at så mange setter pris på selskapets nettleser, men da Chrome ble lansert, gikk det klart fram at målet ikke først og fremst var å oppnå stor utbredelse, men få mer fart i utviklingen av hele nettlesermarkedet.
Om Chrome har vært en avgjørende faktor for dette, er kanskje ikke så lett å bevise, men det er liten tvil om at utviklingen av nettlesere skjer med langt høyere tempo i dag enn det gjorde for to-tre år siden.
– Fart er en fundamental del av det, men det handler også om minimalistisk design og måten den håndterer sikkerhet. Hvis du som bruker forsøker å laste en webside, og det oppleves som raskt, er det virkelig vanskelig å gå tilbake til en annen nettleser. Det har vist at folk bruker mer tid på å samhandle med weben, sier Lars Bak, sjef for Googles utviklingsavdeling i Danmark og hovedansvarlig for JavaScript-motoren V8 i Chrome, til The Guardian.
– Du skal aldri være fornøyd med den eksisterende farten. Selvfølgelig blir det vanskeligere å oppnå vesentlige forbedringer, men det handler om sunn konkurranse. Fra begynnelsen av ønsket vi at alle skulle være raske, og nå er alle nettlesere raske. Jeg er absolutt forbløffet over forbedringene som er gjort av de rivaliserende nettleserne, sier Bak.
Globalt brukes både Internet Explorer og Firefox av flere enn Chrome, men i løpet av de siste to årene har andelen IE-brukere blitt redusert fra 60 til 43 prosent, mens markedsandelen til Firefox har blitt redusert noe, fra 31 til 28 prosent.
Apples Safari har vokst jevnt det siste året, ifølge StatCounter. 5,2 prosent bruker Safari nå, mens andelen var på 4,1 prosent for et år siden.
Den globale markedsandelen til Opera er nå på 1,7 prosent. Andelen har gått noe ned det siste året, fra 1,9 prosent i juli i fjor.
Lokale forskjeller
Ser man derimot på tall for regioner og enkeltland, ser man at det i blant er store avvik fra det globale bildet. I Europa har Internet Explorer og Firefox vekslet på å ha førsteplassen siden november i fjor. Begge nettleserne har nå en markedsandel omkring 34-36 prosent. I juli lå IE litt foran Firefox. Andelen som bruker Chrome og Safari er derimot omtrent som det globale tallet, henholdsvis 20,1 og 5,2 prosent. Men bruken av Opera er betydelig høyere i Europa enn globalt, med 3,8 prosent.
Russland er blant landene hvor Opera har en ekstra sterk posisjon med omtrent 26,4 prosent, bare slått av Firefox som har drøyt 30,9 prosent markedsandel. Men også i Russland taper de fleste nettleserne andeler til Chrome, som med 18,9 prosent er på vei til å bli like mye brukt som Internet Explorer.
Norge
Ifølge StatCounter er Internet Explorer fortsatt den mest brukte nettleseren i Norge, men andelen har falt fra 45,4 til 38,6 prosent det siste året. Faller gjør også andelen til Firefox, fra 29,3 til 23,8 prosent på et år. Dette betyr også at Google Chrome er på god vei til å passere Firefox i Norge. Andelen har vokst fra 10,9 til 22,2 prosent det siste året. Safari opplever god vekst det siste året. Andelen har vokst fra 6,9 til 10,0. Dette tyder på at flere bruker Mac enn tidligere, siden Windows-utgaven av Safari tilsynelatende brukes av svært få.
Det er ikke lett å bli profet i eget land, men Opera gjør det i alle fall bedre i Norge enn globalt. Markedsandelen på 4,9 prosent er likevel en del lavere enn for et år siden, da den var på 6,7 prosent.
Tallene til StatCounter er basert på data samlet fra drøyt tre millioner nettsteder. Av de mer enn 15 milliarder registrerte sidevisningene, er omtrent 4 milliarder gjort av brukere i USA.
digi.no
Leserne til digi.no har tradisjonelt ligget et godt stykke foran den generelle utviklingen når det gjelder valg av blant annet nettlesere. Julitallene fra Google Analytics viser at andelen som bruker Internet Explorer har sunket fra 36,9 til 30,8 prosent siden juli i fjor. Andelen til Firefox har samtidig sunket fra 30,3 til 25,4 prosent. Andelen som bruker Chrome har vokst fra 13,5 til 18,5 prosent, mens andelen som bruker Opera har sunket fra 9,6 til 7,7 prosent.
Safari viser en voldsom vekst, fra 8,5 til 15,3 prosent på et år. Men Safari-tallene inkluderer også bruken av Apple iPad. Fra juli 2010 til juli 2011 har andelen av besøk på digi.no utført med iPad vokst fra 1,1 til 5,1 prosent. Andelen som har besøkt den vanlige utgaven av digi.no med Android er ikke høyere enn 0,27 prosent. Tallene inkluderer ikke besøk på mobilutgaven av digi.no, som benyttes av de fleste mobilbrukerne.
Man bør ha i tankene at sommeren er ferietid mange steder, noe som kan gi litt andre bruksmønstre enn i resten av året.