Nettsvindel utgjør 19 ganger så mye svindel som annen svindel. Det er konklusjonen på en rapport fra analyseselskapet Gartner, som har kartlagt mengden kredittkortsvindel på nettet i forhold til mengden tilsvarende svindel utenfor Internett.
Det viser seg at mer enn fem prosent av forbrukere som handler på nettet, var blitt utsatt for svindel, melder NewsBytes.
Bahamas-svindel på Internett
Ikke grunn til kredittkort-angst
FBI lurte russiske hackere til USA
Over én million kredittkortnumre stjålet
Av 1000 voksne nettbrukere ble 5,2 prosent utsatt for svindel og 1,9 prosent hadde blitt utsatt for identitetstyveri - at noen utga seg for å være dem.
Den gode nyheten er at både forbrukere og kredittkortselskaper skjerper sikkerheten sin for å unngå slik svindel. Kredittkortselskapene har etter hvert skjønt at ethvert sikkerhetssystem må være brukervennlig, og dette har også gjort forbrukerne mer villige til å teste netthandel.
Analytikerne mener også kredittkortselskapene bør senke sine avgifter for at e-handel skal ta seg opp.