I fjor høst kom Apples iCloud-tjeneste i søkelyset da en lang rekke private kjendisbider lekket ut, sannsynligvis på grunn av en eller annen form for innbrudd i tjenesten.
I etterkant lovte Apple å ta sikkerheten enda mer på alvor, og introduserte blant annet tostegs-autentisering for iCloud-kontoer. Selskapet hadde flere sikkerhetsrutiner før dette, men de ble gjort mer omfattende etter skandalen.
Tostegs-autentiseringen omfattet likevel ikke mange av Apples øvrige tjenester. Man kunne fortsatt logge seg inn på iMessage og FaceTime med vanlig brukernavn og passord. Med tostegs-autentisering må man få generert et eget passord til de relevante funksjonene. Disse passordene kan bare genereres på en godkjent enhet, noe som altså åpner for et ekstra lag med sikkerhet.


Tar et tak
Nå har Apple utvidet denne sikkerheten til iMessage og FaceTime, noe som selvsagt er en fordel for brukerne da det reduserer sannsynligheten for tilgang fra uvedkommende.
Det er fortsatt en del som gjenstår: iTunes, App Store og Apples nettbutikk støtter fremdeles ikke den utvidede autentiseringen, og prosessen med å generere et passord sender brukerne til en separat nettside, noe som kunne blitt løst litt mer sømløst.
Det er likevel absolutt et skritt i riktig retning.