Så langt har det bare vært et par typiske dotcom-selskaper av betydelig størrelse som har gått med overskudd når man bedriver matematikk på tradisjonelt vis, skriver The New York Times og lister opp Yahoo! Inc (tjente penger i 1999 og 2000) og eBay Inc som de positive unntakene.
Og med det siste årets dramatiske dotcom-stup på verdens børser og en påfølgende generell nedgang i finansmarkedene, vekker det forståelig nok stor oppmerksomhet når en ny aktør dukker opp på den eksklusive lista over dotcom'ere som faktisk tjener penger.
- The Standard: Priceline Is Finally on the Ascent
- TheStreet.com: Priceline's Back and It's Even Got a Profit
- Siliconvalley.com: Priceline posts first profitable quarter
- Internetnews.com: Priceline Scores First Profitable Quarter
- New York Times (du må være registrert bruker): Priceline.com Posts a Profit on Sharp Increase in Sales
- Wall Street Journal (abonnementstjeneste): Priceline.com Posts Small Profit Amid Recovery in Core Business
I likhet med de fleste andre rene Internett-selskap har Priceline hittil gjerne sett at analytikere og investorer har konsentrert seg om selskapets proforma-tall (av New York Times syrlig omtalt som "lag-dine-egne-regnskapsregler"), som eksempelvis kunne innebære vendinger som "vennligst se bort fra våre ekstraordinære kostnader på fem milliarder"...
Men i en overraskende og imponerende snuoperasjon har Priceline.com Inc. lagt fram sitt aller første positive kvartalsregnskap - hovedsakelig takket være tunge kostnadskutt, redusert markedsføringsaktivitet og et løft i omsetningen. Det siste skjer i en økonomisk virkelighet som ser ut til å favorisere Pricelines prisrabatt-modell.
Pricelines forretningsidé er enkel, og kanskje den nå også viser seg å være genial: Du, kunden, forteller Priceline hvilket produkt du ønsker å kjøpe, hvor mye du er villig til å betale for det, og så sier du OK til å være fleksibel i forhold til på hvilken måte Priceline skaffer deg varen til den angitte prisen. Eksempelvis kan du få kjøpt en rundreise til et knippe av verdens store metropoler til 30-40 prosent lavere pris via Priceline enn ved direkte kjøp gjennom et reiseselskap eller flyselskap.



Prisavslaget betinger imidlertid gjerne at du aksepterer at flyselskap og avreisetidspunkt ikke blir klart før etter at du har kjøpt billetten(e). Din garanti for at Priceline ikke sender deg ut på tur med et eller annet obskurt reiseselskap som kun har gamle rustholker i sin flygende portefølje (som det fiktive selskapet "Low Budget Airlines" t.h.), er at Priceline samarbeider med angitte merkevareselskap.
Priceline, som bare for et halvt år siden ble nevnt i samme åndedrag som ordet "dotcom-død", la i går frem et resultat for andre kvartal på 2,8 millioner dollar, eller én cent per aksje - en formidabel forbedring fra samme periode i fjor da selskapet gikk 11,7 millioner dollar i underskudd (syv cents per aksje). Og hadde selskapet sluppet unna ekstrakostnadene på 5,4 millioner dollar som den forrige toppsjefen, Daniel H. Schulman (fikk sparken i mai) påførte selskapet gjennom låneopptak og sin personlige sluttpakke, hadde Priceline tjent seks cents per aksje i andre kvartal.
Priceline omsatte for 365 millioner dollar i siste kvartal, også det en betydelig forbedring sammenliknet med de 352 millionene selskapet solgte for i samme periode året før. Og utrolig mye bedre enn de 300 millioner dollar analytikere hadde forventet av selskapet.
Styreformann og daglig leder Richard S. Braddock har gjennomført en real hestekur for å bringe Priceline på rett vei. I løpet av det siste året er staben redusert fra 550 til vel 330 ansatte, der er kuttet dramatisk ned på TV-annonseringen til fordel for radio- og epost-reklame. Alt i alt har Braddock redusert selskapets årlige kostnader med hele 100 millioner dollar - og det begynner nå å synes i regnskapene.
Priceline-sjefen venter fortsatt vekst for selskapet, med en omsetning i neste kvartal på rundt 340 millioner dollar og et beregnet resultat på fem til syv cents per aksje.
Og han har lært leksa: - Vi skal aldri ekspandere igjen, sier han til Wall Street Journal.
Men - det er alltid et men - selv om Priceline.com overrasket markedet med sine positive kvartalstall, er det nok for tidlig å sprette konfetti-eskene i den tro at dotcom-industrien og dens aksjer er friskmeldt. Tross alt handles Priceline-aksjen fremdeles for 270 ganger årets forventede inntjening, ifølge TheStreet.com.

Reagerer på samtykkeboks: – Pussig at de er så ærlige