Google opplever en storm av personvernutfordringer for tiden, inkludert anklager om at innsamlingen av trafikkdata fra WLAN-soner ble gjort helt bevisst.
Nå ønsker nok selskapet å vende fokuset over på mer positive personvernnyheter, noe tirsdagens kunngjøring angående Google Analytics kan bidra til.
Google Analytics er ett av mange statistikksystemer som er tilgjengelig for at nettstedeiere skal kunne måle og analysere besøkstrafikken på sine nettsteder. Digi.no bruker det også, først og fremst for å sammenligne tallene med de offisielle tallene vi får fra TNS Scores, men også i forbindelse med nettleserstatistikkene vi jevnlig utgir.
Tirsdag kom Google med to nyheter som vil glede nettleserbrukere som mener Google får vite altfor mye om deres surfevaner.
Det ene er at selskapet har gjort tilgjengelig Google Analytics Opt-out Browser Add-on. Dette er et nettlesertillegg som rett og slett forhindrer Google Analytics-koden på websidene å sende data om brukerens nettleser til Googles tjeneste. Nettlesertillegget er tilgjengelig for Googles egen nettleser, Chrome, i tillegg til Internet Explorer og Firefox.
Den andre nyheten er rettet mot nettstedeiere, som nå kan velge at Google Analytics bare skal ta vare på de tre første oktettene i IP-adressen, mens den siste oktetten anonymiseres. Dette gjør at mulig for analyseverktøyet å tilby brukerne relativt gode rapporter om hvor i verden brukeren befinner seg, uten at hele IP-adressen tas vare på.
Oppskriften på hvordan dette kan aktiveres, finnes på denne siden.
Les også:
- [06.02.2013] Datatilsynet godtar Google Analytics
- [25.02.2011] W3C vurderer antisporing fra Microsoft
- [18.05.2010] Stopper kartleggingen av WLAN-soner