Oslo (NTB): Et samarbeid mellom de største aktørene og Forbrukerombudet skal gjøre det enklere å være internettkunde i Norge.
En felles standard når det gjelder markedsføring og avtalevilkår vil gjøre hverdagen lettere for internettkunder. Sammen med Forbrukerombudet har seks av de største tilbyderne av internettjenester blitt enige om regler som vil gjøre det enklere å bestille, ved oppsigelse og ved flytting.
Den nye bransjenormen trer i kraft 1. mars neste år.
– Det er svært viktig at forbrukerne får tilstrekkelig, og ikke minst klar informasjon ved kjøp av internettilgang. Tidligere har vi sett eksempler på at forbrukerne har blitt forespeilet en langt høyere hastighet enn det de realistisk kan få. Slik markedsføring av hastighet setter bransjenormen en stopper for, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Mens det tidligere har vært komplisert å komme seg ut av bindingstid ved flytting, skal dette nå bli enklere. Bransjen er også blitt enig om at det ikke skal være mer enn 12 måneders bindingstid.
– Med en maksimal lengde på 12 måneder vil forbrukerne stå mye friere til å skifte internettleverandør dersom det finnes bedre tilbud i markedet, noe som vil øke konkurransen og gi forbrukerne et bedre tilbud, påpeker Thon. (©NTB)