– Store ikke-europeiske selskaper spiller nå en betydelig rolle i tilbudet av betalingstjenester som virker på tvers av europeiske land, mens europeiske banker kun fokuserer på sine nasjonale markeder, sa ESB-styremedlem Yves Mersch under en konferanse i Paris mandag.
Tross en rekke europeiske direktiver rettet mot å utvikle felleseuropeiske betalingstjenester, «ser det ut til at europeiske banker har gitt opp store deler av det paneuropeiske betalingsmarkedet», sier Mersch.
– Isteden blir dette grunnlaget utnyttet av multinasjonale selskaper fra utenfor Europa som tilbyr innovative brukervennlige løsninger, fortsetter han, og peker på amerikanske teknologigiganter som Paypal, Google, Amazon og Apple, eller kinesiske som Alibaba og Tencent.
Istedenfor å utvikle sine egne digitale betalingstjenester, arbeider flere europeiske banker med å integrere tjenester som Paypal eller Apple Pay, påpeker Mersch.
Dette gjør europeiske banker og forbrukere sårbare, mener han.
– Vi må tenke på det faktum at beslutninger fra tredjeland i verste fall kan påvirke og forstyrre betalinger mellom europeiske parter, sier han.