JUSS OG SAMFUNN

Escape får sigar-pepper av Forbrukerrådet

Postens nettbutikk, Escape, bryter reklameforbudet mot tobakk. Dette melder Forbruker-rapporten.

Therese Werenskiold
22. nov. 2000 - 15:22

Postens nettbutikk Escape.no har sigarbutikken Sol Cigar i Oslo som en av sine leverandører. Ved et lite museklikk får man opp bilde av og navn på sigarer og pipetobakkpakker. Og det er kjemisk fritt for helseadvarsler.

Forbruker-rapporten på nett (som er en del av Forbrukerrådets nettsider) skriver at sigarer, pipetobakk og tilbehør står frem på en måte som defineres som reklame på en rekke nettsteder, og at dette er et klart brudd på det norske tobakksreklameforbudet.


Markedsføringen av sigarer strider klart mot det totale reklameforbudet for tobakksvarer i Norge, konkluderer Forbruker-rapporten og opplyser at saken nå ligger til behandling hos hos Statens tobakkskaderåd.

- Før jul kommer vi til å sende et brev til både Escape og en rekke andre nettsteder, hvor vi ber dem innrette seg etter loven, sier jurist Ole Jacob Angermo til Forbruker-rapporten nett.

Angermo tror flere nettbutikker har sett sitt snitt til å spekulere i hvordan reglene skal tolkes på nettet.

- Her er jussen meget klar. I butikkene er det utelukkende tillatt å stille opp varene i hyller. Nettbutikken har ikke lov til å gjøre noe mer, og de plikter å merke produktene med de samme helseadvarslene som tobakksvarer som selges i vanlig butikk. Dessuten må de finne en måte å hindre at mindreårige kan kjøpe tobakksvarer, forklarer han.

Ifølge Forbruker-rapporten var det Posten som først gjorde tobakkskaderådet oppmerksom på denne saken, fordi de ville få klargjort sin stilling.

Også CoShopper har fått sigar-påpakning: Høy sigarføring i nettbutikk er ulovlig
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.