Rett før nyttår publiserte Nielsen SoundScan sine tall for hvordan det gikk med salget av musikk i USA i året 2008, nærmere bestemt perioden fra 31. desember 2007 til 28. desember 2008.
Mediene presenterte tallene svært ulikt.
Daily Tech framstilte utviklingen som svært negativ for musikkbransjen: 2008: The Worst Year for Music Industry Yet.
Nyhetsbyrået Reuters vinklet det også negativt: Music album sales tumble further in 2008.
Nettmagasinet Cnet valgte en tittel som kunne misforstås, mens deres første avsnitt slo fast at tallene alt i alt er svært positive for bransjen: Music sales for 2008 ride digital coattails.
Som så ofte ellers, er det derfor grunn til å hente inn den opprinnelige kilden, der det i all enkelhet heter: Growth in Overall Music Purchases Exceeds 10%.
Her går det fram at i (krise)året 2008 satte den amerikanske platebransjen hele fire salgsrekorder.
Aldri før er det solgt mer musikk totalt. Veksten er 10,5 prosent, til 1,523 milliarder enheter, definert som summen av alle album, single-plater, musikkvideoer og digitale spor.
Aldri før er det solgt flere digitale spor. Veksten er 27 prosent til 1,07 milliarder spor. Den tilsvarende veksten i fjor var 45 prosent. Årene 2007 og 2008 vil altså gå ned i historien som gjennombruddsårene for salget av digitale spor over Internett. Utviklingen er gått parallelt med at bransjen mer eller mindre har gitt opp DRM, altså systemer for rettighetsvern som hindrer brukeren fra fritt å kopiere spor fra ett lytteapparat til et annet.
Aldri før er det solgt flere nedlastbare album. Veksten er større enn for salget av digitale spor, 32 prosent til 65,8 millioner album. «Digitale», altså nedlastbare, album står i 2008 for 15 prosent av det samlede albumsalget, mot 10 prosent i 2007 og 5,5 prosent i 2006.
Den siste rekorden gjelder med det forbeholdet at Nielsen SoundScan startet sine målinger i 1991: Den går ut på at tallet på solgt LP-albumer, altså musikk på vinyl, økte med 89 prosent til 1,88 millioner album. Den forrige vinylrekorden var 1,5 millioner LP-er, i 2000.
Den største salgsuken for musikk i USA i 2008 var den siste uka i desember, med 65 millioner enheter. Den største salgsuken i 2007 var juleuken, med 58,4 millioner enheter.
Den siste uken i desember 2008 ble det satt ny rekord for ukesalg av digitale spor (47,7 millioner mot 42,9 millioner i juleuka 2007), og det var også første gang salget av digitale album overgikk to millioner, med 2,4 millioner enheter. Den forrige rekorden stammer fra juleuken 2007, med 1,9 millioner enheter solgt.
Når alt det positive er sagt, kan man konstatere at det samlede salget av album falt 14 prosent til 428,4 millioner enheter, og at salget av CD-er over nett falt med 8,6 prosent til 27,5 millioner enheter.
Alt i alt må vel året 2008 hente fram noen smil fra toppene i USAs musikkbransje. DRM er på hell, salget vokser, kampen mot pirater er mindre innbitt og mer effektiv, og bransjen må lære seg å leve med at folk ikke lenger kjøper album der det bare er noen få spor som fenger.
Bransjen har kanskje allerede begynt å handle i tråd med anbefalingene til analyseselskapet Gartner, for hvordan de best kan tilpasse seg den nye tid.
Les også:
- [24.03.2009] Bruker opphavsrett mot Youtube-ungdom
- [06.01.2009] Amazons mest solgte album var gratis
- [23.12.2008] - Musikk-CDen står i veien for nettsatsningen