Det er under en uke siden Funcom lanserte spillet «Age of Conan», og allerede har de over 400.000 registrerte spillere. Det melder det norske spillselskapet i en børsmelding i dag.
- Salgstallene er vi veldig fornøyd med. Dette har gjort oss til et av de raskest selgende pc-spillene i historien, sier produktsjef i Erling Ellingsen i Funcom til digi.no.
Les også:
- [23.02.2009] Funcom blør penger, ikke spillere
- [11.11.2008] Venter ny spillerflukt fra Conan
- [17.09.2008] Conan-sjefen går av
- [21.08.2008] Funcom med bunnotering
- [22.07.2008] Dataspill styrker Norge innen helse og olje
- [30.06.2008] - Veldig vellykket Conan-lansering
- [06.06.2008] Sikter mot en million Conan-fans
- [19.05.2008] Gi meg blod og gørr, ikke pinglete finkultur
- [16.05.2007] Slik lager de superspillet
Ellingsen forteller at tilbakemeldingen fra spillerne i selskapets diskusjonsforum viser at folk koser seg. Så langt skal lanseringen ha gått tilnærmet knirkefritt.
- Det vil alltid være noen som kritiserer enkelte ting med spill, som for eksempel at spillfigurene går for raskt opp i nivå (level), men alt i alt har dette gått veldig bra. Vi er storfornøyde med lanseringen, sier han.
Det er alltid noen småting som må fikses i etterkant av lanseringer av spill av denne typen. Det har vært meldt kø på noen av serverne, men dette utgjør ifølge Funcom ikke noe problem.
- Litt kø er ikke til å unngå, det er en kjent problemstilling ved lansering av massive onlinespill. Det gjelder imidlertid bare for visse servere. De fleste serverne våre har ikke kø i det hele tatt, sier Ellingsen.
- Dette jevner seg ut etter hvert, bekrefter han.
- Har noen av gutta fått seg noe søvn i løpet av helgen?
- Ja, det har de faktisk. Teknisk sett har ting gått veldig bra, og vi har sluppet å måtte ty til kriseløsninger som vi ellers var forberedt på.
- Jeg tror de fleste utviklerne har kost seg skikkelig i tiden etter lanseringen, sier Ellingsen, som også forteller at Funcom har fokusert på at utviklerne selv skal spille mest mulig.
Spiller på jobb
- Selv har jeg spilt Age of Conan i flere år allerede, men jeg har alltid hoppet rundt og jukset, avslører Ellingsen.
Etter spillets lansering har han imidlertid begynt å spille etter regelboka, akkurat som alle andre, og produktsjefen forteller til digi.no at han allerede er kommet til nivå 31.
- Det å spille selv, og få spillperspektivet er helt uvurderlig. Ikke minst er det viktig for utviklerne våre. De fleste spiller Age of Conan i ledige stunder, bekrefter produktsjefen.
Alle utviklerne er ifølge Ellingsen blitt utstyrt med egen notatblokk slik at de kan notere ting underveis i spillets gang. Det bidrar til at eventuelle småfeil raskere plukkes opp. – De første oppdateringene vil komme ganske raskt, bekrefter han.
Døråpner
- Hvis Age of Conan blir den suksessen det ligger an til å bli, håper vi det kan skape grobunn for andre selskaper som vil skape spill i Norge. Det er bare positivt hvis vi kan bidra til at flere, spesielt investorer, kan få øynene opp for spill som egen næring.
Les også:
- [23.02.2009] Funcom blør penger, ikke spillere
- [11.11.2008] Venter ny spillerflukt fra Conan
- [17.09.2008] Conan-sjefen går av
- [21.08.2008] Funcom med bunnotering
- [22.07.2008] Dataspill styrker Norge innen helse og olje
- [30.06.2008] - Veldig vellykket Conan-lansering
- [06.06.2008] Sikter mot en million Conan-fans
- [19.05.2008] Gi meg blod og gørr, ikke pinglete finkultur
- [16.05.2007] Slik lager de superspillet