ANALYSER

– Ett blunk er for tregt

Hvor lang tid bruker vi på å bli irritert på nettet?

Det skal ikke mange millisekundene til før en nettbruker begynner å irritere seg over treg nedlastning.
Det skal ikke mange millisekundene til før en nettbruker begynner å irritere seg over treg nedlastning. Bilde: Per Ervland
2. mars 2012 - 13:50

Kjenner du irritasjonen komme når nettsider lastes tregt? Du er ikke alene. Google har forsket på hvor lang tid det tar før folk blir irritert over at en side lastes ned. Funnene viser at vi har blitt svært godt vant.

Selv 400 millisekund, omtrent tiden det tar å blunke, er for lang tid for at en nettside skal vises på skjermen før du reagerer på at det går for sakte. Og den nesten umerkelige forsinkelsen, mener Google, er medvirkende til at brukere faktisk søker mindre på selskapets tjeneste.

– Ubevisst så liker du ikke å vente. Hvert millisekund teller, sier Google-ingeniør Arvind Jain til New York Times.

Faktisk vil brukere benytte en nettside mindre dersom den er så lite som 250 millisekund tregere å laste enn konkurrenten. Ett millisekund er en tusendedels sekund.

– 250 millisekund, enten raskere eller tregere, er nært opptil det magiske tallet for konkurransemessig fortrinn på nettet, sier Microsofts fartsekspert Harry Shum til New York Times.

Det er stor forskjell på hastighetene til ulike nettsider, men det er også forventningene vi brukere har til dem. Brukere er generelt mer tålmodige med nettsider som har mye videoinnhold enn for et søkeresultat.

Men fart er uansett viktig. New York Times skriver at fire av fem nettbrukere klikker vekk dersom det tar for lang tid for en video å laste opp.

På mobiltelefoner blir dette ekstra viktig ettersom linjene generelt er langt dårligere enn PC-en. Ifølge Google tar det gjennomsnittlig ni sekunder å laste en nettside på mobiltelefon. Snittet for nedlastning på PC er seks sekunder verden over, mens den er 3,5 sekunder i USA.

Men etterspørselen etter teknologi og løsninger som gjør nettopplevelsen raskere på mobil er også økende, ettersom dette er blitt en stadig viktigere innfallsport for nettinnhold.

Jostein Magnussen er en av gründerne i norske Netlife Research, et selskap som har spesialisert seg på design og brukeropplevelser på nettet. De hjelper selskap med å strukturere sine nettsider for best mulig oppnå det ønskede resultatet.

Han kjenner ikke til at det har blitt foretatt tilsvarende studier på fart i Norge.

- Men dette er veldig kontekstavhengig. Brukere som sitter på en mobil linje vil forvente lavere fart enn en som siter på en fastlinje. Vi har kjørt brukertester med fire tusen brukere, men jeg har ikke hørt at noen har reagert på hastigheten, sier Magnussen som tillegger at dette var et større problem før da linjene var langt tregere enn i dag.

Men med fremveksten av mobilt internett, der stadig flere bruker mobiltelefonen over mobilnettet for å laste ned nettsider, vil fokuset på fart komme tilbake.

– Det kan være et stort problem dersom man ikke tar hensyn til at folk sitter på dårlige linjer via mobiltelefonen. Særlig med sider som har mer grafikk, sier Magnussen til digi.no.

Kampen om farten har vært viktig for utviklingen av internett. Bygging av høyhastighets fibernett var løsningen på nittitallet, og det ble investert mye for å sørge for at nettbrukere fikk servert sidene de etterspurte raskt.

Siden har investeringene knyttet seg forbi båndbredde og over til en mer rasjonell ruting av trafikk på nettet. Det amerikanske teknologiselskapet Akami, som har vokst ut av MIT, har vokst kraftig på å utvikle teknologi for å presentere nettinnhold raskt. Nå er det det mobile internett selskapet har sett potensialet.

- Brukerens forventninger er kortere og kortere, og den mobile infrastrukturen er ikke bygget for denne type fart, sier Akami-gründer Tom Leighton til New York Times.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.