Det har gått to og et halvt år siden digi.no skrev om teknologiselskapet Insteg sist. Selskapet som holder til i Forskningsparken i Oslo har utviklet en oversikt over etter- og videreutdanningskurs som til enhver tid er aktuelle i Norden. Denne tjenesten er nå oppe å går, med distribusjonsavtale med flere nettportaler og nett-tjenester.
Les også:
- [09.12.2003] Internett-gründer slått konkurs
- [14.02.2001] Kurant kursoversikt for kompetansesøkende kvinner og karer
– Insteg tjente over 0,5 millioner kroner i 2002 og vil levere et pent overskudd i år også, sier administrerende direktør Asbjørn Johnsen til digi.no.
Johnsen, sammen med Forskningsparken, internettkjendis Knut Jørstad og ventureselskapet Find, er aksjonærene i Insteg.
Insteg har nå lansert selskapet Masterstudies.com. Satsingen har internasjonale ambisjoner, og Johnsen håper på en årlig omsetning i det nye selskapet på 30 millioner kroner.
Johnsen har den siste tiden sendt ut forespørsel til de 300 mest prestisjetunge universitetene med masterstudier i verden. Han har allerede fått inn 120 aksepter til å publisere informasjonen om universitetene på portalen Masterstudies.com.
Den nye kursguiden skal ligge hos internasjonale mediepartnere, og Financial Times og Economist er ønskepartnerne til Johnsen.
- Vi har ambisjoner om å få på plass 100 mediepartnere internasjonal, sier Johnsen til digi.no
Den nye portalen skal baseres på teknologien som i dag benyttes av Instegs norske portal. Dermed er utviklingskostnadene lave for Masterstudies.com. En automatisk agent henter informasjon om universitetene. På denne måten slipper universitetene selv å oppdatere kursinformasjonen på Masterstudies.com.
Inntektsmodellen til Johnsen & Co. baseres på at kurstilbyderne på sikt betaler for å være med i kursguiden. I tillegg til dette vil Masterstudies.com få penger fra å formidle ”leads”, eller folk som tar kontakt for å finne ut mer om masterkursene.