Overvåkning er et spesialisert felt som gjerne håndteres av dedikerte eksperter, men ledelsen i godt drevne selskaper ønsker gjerne også å ha en god oversikt over hvordan statusen er til enhver tid.
digi.no har tidligere vært på besøk hos Telenors driftssenter og sett hvordan de håndterer å motta hele en million feilmeldinger om dagen. Der satt det dedikerte ansatte med opptil 14 skjermer hver. Det var nødvendig for å få med seg alt, og for å holde orden på den massive informasjonsmengden.
Her kan du lese fotoreportasjen fra vårt besøk av driftssenteret.
Så mange skjermer har ikke toppledelsen i Telenor-konsernet. De har heller ikke tid til å følge med på store mengder feilmeldinger av forskjellige slag. Deres behov er mer overordnet.
Telenor har derfor en strategisk utplassert skjerm som forteller hvordan situasjonen for hele Telenor Nordic til enhver tid er. Alt lederne trenger å vite vises på et enkelt skjermbilde.
For å få til det har Telenor laget et grensesnitt som viser statusen for forskjellige verdikjeder i Telenors mange forretningsområder, istedenfor mer detaljerte tekniske detaljer om hvorvidt servere eller kommunikasjonslinjer er oppe og går.
Dette grensesnittet vises på dedikerte skjermer som blant annet står utenfor kontoret til IT-sjefen for Telenor Nordic, og hos konsernsjef Endre Rangnes i EDB.
Klikk på bildet nedenfor for å se Frode Olsen i Telenor Nordic forklare hvordan Telenors overvåkningsskjerm fungerer, og hvordan Telenor-ledelsen bruker den.
Les også:
- [22.11.2006] Får inn 1 million feil om dagen