EU-saken kommer etter at den europeiske sammenslutningen av forbrukerorganisasjoner (BEUC) varslet EU-kommisjonen om at Tiktok brøt forbrukerlovene.
Det norske Forbrukerrådet var en av flere myndigheter som også klaget den kinesiske appen til myndigheten som håndhever regelverket, skriver rådet i en pressemelding.
Tiktok er svært populært blant barn og unge, og både det norske Forbrukertilsynet og EU er bekymret for skjult reklame og reklame som retter seg mot barn.
– Pandemien har akselerert digitaliseringen. Det skaper nye muligheter, men også nye risikoer, spesielt for sårbare konsumenter, sier EUs justiskommissær Didier Reynders.
– Dialogen som nå er i gang, bør hjelpe Tiktok med å følge EUs regler for å beskytter forbrukerne, sier han. Ifølge kommisjonen kan noen av betingelsene for bruk av tjenesten oppfattes som villedende og forvirrende
Norge og Forbrukertilsynet er med i myndighetsnettverket som sammen kommisjonen skal gå gjennom den populære tjenestens praksis. Tilsynet ser i år spesielt på markedsføring på Tiktok. I en tilsynsaksjon nylig så de etter skjult markedsføring fra norske påvirkere. Funnene fra aksjonen skal legges fram om kort tid.