FORBRUKERTEKNOLOGI

EU gransker annonseavtale mellom Google og Facebook

Både EU og Storbritannia har innledet gransking av en annonseavtale mellom Google og Facebook fra 2018 som kan være i strid med konkurransereglene.

EU-kommisjonen undersøker om avtalen ble brukt til å begrense og vri konkurransen i det allerede konsentrerte annonseteknologimarkedet, sier EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager.
EU-kommisjonen undersøker om avtalen ble brukt til å begrense og vri konkurransen i det allerede konsentrerte annonseteknologimarkedet, sier EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager. Foto: NTB
11. mars 2022 - 12:32

Myndighetene mener målet med avtalen var å befeste de to selskapenes dominerende stilling i markedet for nettannonser.

EU-kommisjonen sier de undersøker om avtalen ble brukt til å begrense og vri konkurransen i det allerede konsentrerte annonseteknologimarkedet. Dersom dette blir bekreftet, vil ordningen ha vært konkurransevridende og lagt press på konkurrenter, medier og i ytterste konsekvens på forbrukeren, sier EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager.

Britene har startet en separat gransking, men sier de vil samarbeide tett med EU om saken.

Google sier «påstandene om denne ordningen er feil» og at avtalen med Facebooks eierselskap Meta er «en offentlig dokumentert, konkurransefremmende avtale». Meta sier de vil samarbeide under granskingene, men sier avtalen «gir mer verdi til annonsører og medier og et bedre resultat for alle».

Lovforslaget lagt frem i Parlamentet krever mer åpenhet fra teknologiledere
Les også

Lovforslag i Storbritannia kan straffeforfølge ledere som ikke følger Ofcoms pålegg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.