Microsoft og Yahoo kunngjorde i går at avtalen som de inngikk i juli i fjor, nå er klarert av myndighetene i både EU og USA.
Hensikten med avtalen er å opptre som én enhet i det globale søkemarkedet, i et forsøk på å utfordre markedsleder Google. Partnerskapet har en tidsramme på ti år.
Yahoos søketjenester skal heretter drives av Microsofts søkemotor Bing, mens Yahoo skal fronte salg og markedsføring overfor alle globale kunder. Etter en overgangsperiode vil Yahoo og Microsoft framstå som en forent markedsplass innen søk. Partene lover at dette vil legge grunnlaget for bedre og mer effektive tjenester, som både annonsører og innholdsleverandører vil tjene på.
Alliansen mellom Yahoo og Microsoft har fått et eget nettsted: searchalliance.com. Her presenteres blant annet alle overgangsordninger.
EU begrunner sin klarering av avtalen med at den sannsynligvis vil øke konkurransen innen nettsøk og søkeannonsering.
Kommentarer i finanspressen går ut på at særlig annonsører deler denne forventningen.
Les også:
- [27.07.2010] Yahoo Japan vraker Bing
- [21.04.2010] Mer enn doblet resultat i Yahoo
- [27.01.2010] Gleder seg over å ha snudd Yahoo
- [13.01.2010] Yahoo gir opp friprog-flaggskip
- [07.12.2009] Yahoo og Microsoft har forhandlet ferdig
- [18.09.2009] Google lanserer enhetlig annonsebørs