I februar 2005 ble det publisert en anbefaling med minimumskrav for IP-telefoni av ERG (European Regulators Group), der alle EU-land inngår. Norge var først ute med en tolking av IP-telefonitjenester basert på rapporten.
Akkurat på samme tidspunkt som regelverket ble utgitt, ble SkypeIn trukket tilbake. Den angivelige årsaken ble i en pressemelding forklart med «tekniske problemer».
Pressetalskvinne i Skype, Kat James, innrømmer nå til digi.no at det var minimumskravene fra European Regulators Group, som var årsaken til at selskapet trakk sin tjeneste tilbake.
– I samråd med Post- og teletilsynet og TDC Song konkluderte vi med at SkypeIn gradvis må tilpasses de norske retningslinjer for regulering av bredbåndstelefoni, sier hun.
Hun peker på at det nye regelverket ble tilfeldigvis publisert på samme dag som Skype lanserte sin betaversjon av SkypeIn.
– Skype og våre partnere vil alltid oppfylle regelverket, og derfor trakk vi tilbake tjenesten, forteller hun digi.no.
Hun tilføyer at SkypeOut og Skype-talemeldinger er tilgjengelig for norske brukere. SkypeOut gjør det mulig å forhåndsbetale og samkjøre med tradisjonelle telefoner.
Avdelingsdirektør i Post- og teletilsynet, Torstein Olsen, sier til digi.no at det er ingenting i veien for at Skype kan tilby sine tjenester til abonnenter eller brukere i Norge, men de kan ikke tilby norske nummer til brukere eller abonnenter i utlandet.
Tilsvarende krav vil gjelde i de fleste lands nummerplaner og nummerforskrifter, mener han.
Allerede 15. april publiserte Post- og teletilsynet et strategidokument over telefonitjenester og krav til disse. SkypeIn kommer inn under kategori tre, som betyr alle-til-alle kommunikasjon.
Les også:
- [08.09.2008] Teletilsynet åpner for nomadisk IP-telefoni
- [25.07.2005] Derfor ble SkypeIn lagt ned i Norge
Skype-brukere som snakker med hverandre går under første kategori. Deretter kommer alle-til-alle kommunikasjon i en viss utstrekning, som SkypeOut, der brukeren kan kommunisere med tradisjonelle telefonabonnenter, mens de ikke kan ringe tilbake.
Den tredje kategorien gjelder når IP-telefonitjenesten (som SkypeIn) klarer alle-til-alle kommunikasjon nøyaktig som en vanlig telefonitjeneste.
Kategori tre innebærer at IP-telefonitjenesten må ha samme grunnfunksjonalitet som en vanlig telefonitjeneste, for å kunne nås massemarkedet.
Nettoperatører som tilbyr IP-telefoni i kategori 3, men som ikke oppfyller kravene, får ikke beholde sine norske telefonnumre, presiserte Olsen til digi.no tidligere i sommer.
Olsen forventer at alle land innen EØS-området på sikt stiller samme krav til IP-telefoni som Norge. I alt 28 land i Europa inngår i EØS, hvorav 25 land er EU-medlemmer, i tillegg til Norge, Island og Liechtenstein. Alle skal innføre et felles regelverk for telekommunikasjonsmarkedet.