EU legger opp til å bruke 5 millioner euro til kamp mot desinformasjon og falske nyheter i 2019, opplyser EU-kommisjonen onsdag. Det tilsvarer drøyt 48 millioner kroner med dagens valutakurs.
Budsjettet mer enn dobles fra dagens nivå på 1,9 millioner euro.
Pengene skal gå til en egen arbeidsgruppe for strategisk kommunikasjon innenfor EUs utenrikstjeneste EEAS.
- Fikk utfordring: Dette kan bli en leveranse fra norsk tech-oppstart (ekstra)
Bakteppet er bekymring for russisk innblanding, spesielt i forbindelse med valget til nytt EU-parlament i mai.
– Vi må forene våre krefter for å beskytte demokratiene våre mot desinformasjon. Vi har sett forsøk på innblanding i valg og folkeavstemninger, med beviser som peker mot Russland som det primære opphavet til disse kampanjene, sier EU-kommisjonens visepresident Andrus Ansip.
I tillegg til budsjettøkningen går EU inn for å utvikle en ny «hurtigalarm» som skal varsle om desinformasjonskampanjer i sanntid.
EU har også inngått et samarbeid med internettgiganter som Facebook, Google, Youtube og Twitter. Disse må neste år begynne å sende månedlige rapporter til EU-kommisjonen om hva de gjør.
EUs krav til internettgigantene er blant annet at politisk reklame må merkes tydelig, og at falske kontoer må avsløres og stenges.