Markedsførere i EU kan komme til å måtte innhente tillatelse fra sine brukere før de får sende SMS-reklame. Det er iallfall forslaget til EUs parlamentariske komité for borgerrettigheter, justis og innenrikssaker, LIBE.
Les også:
-
Telefonkatalogen.no sender reklame til sine brukere
Hvor blir det av e-posten?
Mail fra mister Lysjjy
SMS-spam er bedre enn annen spam
Slik kan du redusere spam-flommen
Gjør klar for SPAM-eksplosjon
Europa ligger langt fremme når det gjelder bruken av SMS, og her i Norge er det allerede klarlagt hvordan man skal forholde seg til SMS-reklame. Markedsføringslovens § 2b fastslår blant annet at det er forbudt for næringsdrivende å rette markedsføringshenvendelser via e-post og SMS til forbruker uten at det er innhentet et samtykke på forhånd, og det kan bli resultatet for europeiske markedsførere også, om et LIBEs forslag går gjennom de rette instansene.
Ifølge The Register har LIBE bestemt seg for et forbud, og dette vil bli vedtatt som en lov om det godkjennes av EU-parlamentet i mai, og senere blir ratifisert av medlemslandene.
Per i dag kan markedsførere i EU-landene spamme vilt, skriver avisen.
Det sendes allerede nesten én milliard SMS om dagen rundt om i verden, ifølge GSM Association.
SMS-spam kommer i Norge inn under de samme reglene som gjelder for e-post, som krever at mottageren har gitt sitt samtykke på forhånd.