EU-kommisjonens rådgivende arbeidsgruppe for personvern, kjent som «Article 29 Data Protection Working Group», har kunngjort at de akter å granske alle søketjenestene på nett, ikke bare Google.
I våres varslet arbeidsgruppen at de ville granske Googles håndtering av personopplysninger for å avdekke eventuelle brudd på EUs personvernlovgivning. Det ble lagt vekt på flere forhold, blant annet hvor lenge Google oppbevarer data om utførte søk, bruken av informasjonskapsler, og kopling av opplysninger fra folks bruk av ulike tjenester, som søk, e-post, Google Earth og så videre.
Google har foreløpig reagert ved å kutte ned oppbevaringen av data om utførte søk fra 24 til 18 måneder. Dette er data som gir oversikt over alle søk som privatpersoner har gjort på Google, og som identifiseres med personen.
Les også:
- [08.04.2008] Beinharde EU-krav om personvern og nettsøk
- [25.06.2007] Helomvending fra Google om nettsensur
- [12.06.2007] Google gir seg overfor EU
- [11.06.2007] Google er personvernets verste fiende
- [29.01.2007] Slapt personvern gir Google fordel i Norge
I en erklæring fra gruppen heter det at de vil granske søketjenester generelt fra et personvernsynspunkt. Det er ikke oppgitt hvilke tjenester granskingen omfatter. Man kan anta at i hvert fall Yahoo, Lycos og Microsoft er med.
Gruppen sier seg glad for Googles samarbeidsvilje, men understreker at granskningen også gjelder dem, blant annet på grunn av de mange koplingene alle Googles tjenester åpner for, og den nære tilknytningen mellom oppbevaringen av personopplysninger og inntekter fra annonser. Gruppen er ikke ferdig med å analysere Googles respons på den første bekymringsmeldingen, og skal ha bedt Google svare på flere nye spørsmål.
Resultatet av granskningen vil foreligge enten i oktober eller desember, heter det. Det vil deretter være opp til de nasjonale personvernmyndighetene å ta de tiltakene de mener er nødvendig.
Alle søketjenester legger igjen informasjonskapsler – «cookies» – på brukernes PC-er.
Ifølge den spesialiserte nettjenesten searchengineland.com, legger Google igjen to informasjonskapsler, som begge har en levetid på 30 år. Yahoo legger igjen seks: Disse lever også i 30 år. Microsoft legger igjen hele 14 informasjonskapsler, som lever i 14 år.
Alle de involverte søketjenestene signaliserer at de tar personvernet veldig alvorlig og at EU-gruppen uttrykker en legitim bekymring.