Digitale produkter som biler og smarte kjøleskap må sikres bedre mot mulige nettangrep, foreslår EU-kommisjonen i et nytt lovforslag.
– Når det gjelder nettsikkerhet, er ikke Europa sikrere enn det svakeste leddet. Datamaskiner, telefoner, hvitevarer, digitale assistenter, biler, leker … Hundrevis av produkter som hver og en er et mulig arnested for et nettangrep, sier Thierry Breton, EU-kommissæren med ansvar for det indre markedet i unionen.
Forslaget om gjøre tilkoblede produkter mer motstandsdyktige mot angrep, «vil endre balansen slik at mer av ansvaret legges på produsentene» i stedet for forbrukerne, skriver kommisjonen i en pressemelding.
Alle som produserer varer med digitale elementer for salg i EU, skal ifølge forslaget bli pålagt å sørge for at produktene oppfyller de nye sikkerhetskravene.
Brudd på datasikkerheten koster bedrifter og innbyggere i EU minst 10 milliarder euro i året – rundt 100 milliarder kroner, ifølge tall fra unionen. Ondsinnede forsøk på å forstyrre nettrafikken før til skader for 65 milliarder euro.
Ni av ti nordmenn utsettes for digitale svindelforsøk