Med avtaler med SOL, HjemmeNett og Nettavisen på innerlomma, er utviklingssjef Jørn Lyseggen i EUnet Media AS og salgsdirektør Kenton Smith i NetGravity i ferd med å sette en de facto standard for annonselevering på det norske markedet.
Nå har de to selskapene også inngått en avtale om å distrubuere systemet på det europeiske markedet. Etter avtalen skal EUnet media tilby NetGravitys annonsedistribusjonssystem til kunder i de 42 landene selskapet opererer i. Norske EUnet Media AS blir dermed NetGravitys viktigste europeiske partner.
- For å kunne levere kundetilpassede løsninger, må leverandøren av vårt system ha solid teknisk kompetanse. EUnet er derfor den første og i dag den eneste partneren vi har inngått denne typen avtale med, sier Kenton Smith til digi.no
På det amerikanske Internett er NetGravity i dag den ubestridte markedslederen for annonseleveringssystemer. Den største konkurrenten er her DoubleClick, men fordi DoubleClick også fungerer som en distribusjonssentral for annonser, ser ikke Smith på selskapet som noen direkte konkurrent. Mens DoubleClick fungerer slik at selskapet selger annonseplass for og distribuerer annonsene til innholdsleverandører, leverer NetGravity en programvare der innholdsleverandørene selv drifter sine annonseplasser.
NetGravity er designet som et åpent system som skal kunne brukes sammen med andre redaksjonelle systemer og servere. Etter konfigurasjon og integrasjon skal systemet derfor kunne levere alle de funksjoner den enkelte innholdsprodusent ønsker, mener Lyseggen.
- Det er derfor opp til hver enkelt innholdsprodusent å sette opp de funksjoner som ønskes med denne programvaren. På spørsmål om hvilke funksjoner programvaren inneholder, svarer Lyseggen:
- Alle funksjonene var det som imponerte meg mest. Etter en forundersøkelse der vi satte opp våre krav til systemet, bombarderte jeg NetGravity med spørsmål i to timer. Det var ingen av de kravspesifikasjonene vi hadde satt opp, som ikke var med i systemet, sier Lyseggen.
Blant disse funksjonene er et pålitelig tellesystem for antall eksponeringer og klikk på en bestemt annonse, et målrettet leveringssystem der bestemte brukere får se bestemte annonser, mens andre brukere på samme netttsted får se andre annonser som passer deres brukerprofil bedre, et rapporteringssytem som kan generere detaljert informasjon om annonser og målgrupper etter et femtitalls ulike kriterier, mulighet til å hindre konkurrerende annonser i å bli liggende på samme side selv om de passer samme brukerprofil og så videre.
- Systemet er satt opp med en basiskonfigurasjon som kan tilpasses etter kundenes ønsker og sys inn i deres eksisterende systemer. Dette systemet er et Nirvana for en markedsfører, sier Lyseggen
Fordi utbredelsen av NetGravity-systemet er med på å gjøre sammenligningsgrunnlaget for ulike nettsteder mer reelt, er Smith og Lyseggen overbevist om at systemet også vil bidra til å øke markedet for nettannonsering generelt.
Sammen med et redaksjonelt system EUnet Media AS har utviklet for Nettavisen, skal NetGravity-systemet nå markedsføres av EUnet på det europeiske markedet som en totalløsning for innholdsprodusenter.