Brussel (NTB-AFP-DPA): Det europeiske navigasjonssystemet Galileo er nå lansert. EU lover at det skal være mer nøyaktig enn de eksisterende amerikanske og russiske systemene.
– Galileo er verdens mest nøyaktige system for satellittbasert navigasjon, sier EUs industrikommissær Elzbieta Bienkowska i en uttalelse torsdag.
Systemet, som er oppkalt etter den italienske astronomen Galileo Galilei, består av 18 satellitter. I starten får det drahjelp fra det amerikanske GPS-systemet, men skal innen 2020 stå på egne bein når det har blitt sendt opp ytterligere tolv satellitter.
Bakgrunn: Europa får eget posisjoneringssystem
Nye tjenester
Per i dag er det kun noen svært få mobiltelefonmodeller som har installert de Galileo-kompatible mikrobrikkene som trengs for å benytte signalene, men utbredelsen er ventet å øke. Fra 2018 skal dessuten alle nye biler som selges i Europa, kunne motta signaler fra Galileo.
– Galileo skal tidoble nøyaktigheten av geolokalisering og tilrettelegge for neste generasjons lokaliseringsbaserte tjenester, som for eksempel selvkjørende biler, sier EU-kommisjonens visepresident Maros Sefcovic.
Målet er at Galileo skal være så nøyaktig at man kan fastslå riktig posisjon inntil 1 meters feilmargin, sammenlignet med flere meters slingringsmonn som man opplever med dagens eksisterende navigasjonstjenester fra USA og Russland. En egen betalingstjeneste skal gi kunder tilgang til ytterligere presisjon med bare få centimeters avvik.
Les også: EU-satellitter havnet i feil bane
Budsjettoverskridelser
EU-kommisjonen og Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) står bak Galileo. Norge deltar i samarbeidet, noe landet skal gjøre fram til 2020.
– Da vil Galileo være helt ferdig og vise at det leverer en ytelse som kan gjøre en stor forskjell for sluttbrukerne, også i Norge, sier Steinar Thomsen, seksjonssjef for satellittnavigasjon hos Norsk Romsenter.
Galileo skulle egentlig ha stått klart til bruk i 2008, men ble utsatt etter flere teknologiske tilbakeslag. Kostnadsoverslaget fram til 2020 ligger på rundt 90 milliarder kroner, tre ganger mer enn den opprinnelige anslåtte kostnaden. (©NTB)
Les mer: Nå går «GPS-konkurrenten» på lufta (TU.no)