Rundt 130 toppsjefer i store selskaper i 20 land er intervjuet om hvordan de som kunder av IT-selskaper oppfatter industrien.
Undersøkelsen skal avdekke konkurranseforholdene i IT-bransjen, og er utført av revisjonsfirmaet KPMG og The Economist Intelligence Unit.
Men konklusjonen er nedslående for Norge og Europa for øvrig. USA scorer høyest på teknologi, innovasjon og kundeservice. Asiatiske selskaper er best på pris. Toppsjefene som ble spurt mente i hovedsak at nettopp pris kan være den største utfordringen.
De mange ulike språk og kulturer i Europa, taler også imot.
I tillegg sliter Europa med mangel på ingeniører og IT-eksperter. Dette viser ikke minst også norske høyskoler og universiteter, som lenge har hatt glisne studielokaler innen tekniske fag og IT.
Europa hevder seg likevel på enkelte områder, som for eksempel innen mobiltelefoni, og programvare for mobiler. Finske Nokia og tyske SAP drar de europeiske konkurransefortrinnene opp.