EVRY

Evry avviser ikke tvungne oppsigelser – 80 må gå

IT-giganten kutter i én avdeling, men ansetter på andre områder.

Evry kutter 80 stillinger ved hovedkontoret på Fornebu. Samtidig er de i ferd med å rekruttere annen kompetanse. Arkivbilde.
Evry kutter 80 stillinger ved hovedkontoret på Fornebu. Samtidig er de i ferd med å rekruttere annen kompetanse. Arkivbilde. Bilde: Espen Zachariassen
1. sep. 2016 - 07:22

Det er lokalavisa Budstikka som har fanget opp at Evry kutter 80 stillinger ved sitt hovedkontor på Fornebu der de har om lag 2.000 medarbeidere.

IT-giganten bekrefter at kuttene foretas i avdelingen for banktjenester. De ansatte ble varslet om nedbemanningen på et informasjonsmøte tidligere i uken.

Kommunikasjonsdirektør Geir Remman påpeker overfor avisa at de 80 overflødige er et tall som gjelder samlet for hele året.

– Årsaken er at kostnadene trenger justering i takt med endringer i markedet. Dette er en løpende tilpasning, opplyser han.

Avviser ikke tvungne oppsigelser

Sonderingene så langt skal ha avklart at mer enn halvparten av de berørte vil slutte som følge av naturlig avgang. Remman kan derimot ikke utelukke at Evry blir nødt til å ty til oppsigelser, men sier det er for tidlig å konkludere.

Selskapet etablert nylig en ny forretningsenhet kalt Evry Cloud Services, som representerer et mer gunstig vekstområde for dem. I første omgang skal rundt 50 stillinger overføres hit, men konsernsjef Björn Ivroth sa nylig til digi.no at de også skal rekruttere til denne avdelingen.

"Gass og brems"

For en så stor aktør som Evry, som ifølge siste årsrapport hadde 9.422 ansatte hvorav 3.918 stillinger i Norge, er det slett ikke uvanlig å rekruttere og nedbemanne samtidig. Eller å gi "gass og brems" på samme tid, et uttrykk kommunikasjonsdirektør Remman har brukt ved flere anledninger.

Evry overførte for øvrig 640 ansatte til IBM i fjor, som ledd i milliardavtalen der IBM overtar mye av driften av infrastruktur og datasentertjenester.

Nettsky er blant områdene Evry nå velger å satse mer på, mens det motsatte åpenbart er tilfelle for deres mer tradisjonelle banktjenester. Evry har også utviklet en egen skybasert plattform for leveranse av bank- og forsikringstjenester, som de har tro på at kan skaleres ut til et globalt marked.

– Vi må løpende tilpasse kompetansen i takt med det markedet etterspør, sier Remman til Budstikka.

LES INTERVJU MED EVRYS KONSERNSJEF: Varsler økt satsing nettskyen - IBM-avtalen var bare starten

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra