Mange av DNB sine kunder har den siste tiden opplevd ustabilitet på nettbanken. Fredag morgen var det igjen problemer. Enten var nettsidene utilgjengelige eller det gikk veldig sent å få sidene lastet.
– Dette skyldes et kabelbrudd hos vår leverandør Evry. Men nå skal alt være i skjønneste orden. Det var en trekvarters tid der våre kunder opplevde problemer, sier DNBs pressetalsperson Thomas Midteide til digi.no.
Han forteller at når kabelbruddet inntraff ble trafikken rutet over på en alternativ trasé, noe som førte til tregheter.
- Vi hadde et driftsavvik og satte inn sekundærlinjene. Dette var en linje som berører driften hos DNB og ikke andre kunder, sier Helge Ytterøy L'orange i Evry til digi.no. Han forteller at etter de økte kapasiteten på sekundærlinjene så løste problemene seg.
Evry hadde også problemer med stabiliteten tidligere denne uken, noe som rammet en rekke nettbanker inkludert DNB. Evry er Norges største IT-selskap og drifter en stor del av banknæringens løsninger.
– Vi er aldri fornøyd når vi har dårligere driftsstabilitet enn vi har lovet kundene våre. Det er først og fremst DNBs ansvar. Men vi har en løpende dialog med underleverandørene for å sikre stabil drift, svarer Midteide når digi.no spør om hvordan de ser på bruddet. Det er nemlig ikke første gang denne uken at Norges klart største bank har hatt problemer med sine nettløsninger.
– Det har vært et par hendelser der det har vært treghet i nettbanken. Vi går nå gjennom tilfellene for å se på hva som må forbedres, sier Midteide.
Les også:
- [05.03.2013] Dette slo ut nettbankene
- [17.07.2012] Stillstand fra Evry
- [25.06.2012] Trøbbel for nettbanker