IT-NORGE

Evry-sjefen slakter egen bransje for å bruke ord folk ikke forstår

«Buzzwords» skaper bare problemer.

Konsernsjef Björn Ivroth i Evry kaller populære buzzwords som disse for keiserens nye klær: De gir ikke noen funksjon hvis ikke brukerne forstår hva de innebærer og kan brukes til.
Konsernsjef Björn Ivroth i Evry kaller populære buzzwords som disse for keiserens nye klær: De gir ikke noen funksjon hvis ikke brukerne forstår hva de innebærer og kan brukes til.
17. sep. 2015 - 07:51

GARDERMOEN (digi.no): – Er sensorteknologi bra for min virksomhet? Hva med mobile tjenester?

Det er spørsmål den gjennomsnittlige bedriftskunde stiller seg og potensielle leverandører.

Men de vet ikke helt hva de spør om, skal vi tro konsernsjef Björn Ivroth i Evry. Og det får konsekvenser.

Les også: Utvikler «Internet of Toys» med LED-er og Linux

Ny sjef, nytt navn, nytt sted

Hvordan skal vi bruke informasjons- og kommunikasjonsteknologi til å skape verdier for bedrifter og samfunnet?

Det er hovedtema på den årlige storsamlingen hos Evry onsdag og torsdag. Tidligere "It-tinget" er omdøpt til Insight og flyttet fra Tønsberg til Gardermoen.

Etter seks måneder i sjefsstolen etter Terje Mjøs, tar Ivroth også over tradisjonen med å gi en slags "state of IT-bransjen og det politiske landskapet" med en teknologisk innfallsvinkel.

Her er advarselen fra i fjor: Håpløse IT-løsninger kan ødelegge effekten av digitaliseringen

Evry-sjef Björn Ivroth advarer mot å bruke buzzwords ukritisk i den grad at kundene ikke oppfatter nytteverdien av teknologien.
Evry-sjef Björn Ivroth advarer mot å bruke buzzwords ukritisk i den grad at kundene ikke oppfatter nytteverdien av teknologien.

Buzzwords

Og i år går Ivroth løs på egen bransje.

Høy utviklingstakt har gjort begreper som big data, automatisering og tingenes internett dagligtale hos de som jobber med dette. Hos brukerne kan det derimot være nye og ukjente saker.

– Vi har mange buzzwords som kjapt blir som keiserens nye klær, sier Ivroth.

Når folk ikke forstår hva dette er eller nyttefunksjonen, er det vanskelig for dem å se verdien av å ta teknologiske løsninger i bruk.

– Vi i IT-bransjen har rotet det til for oss fordi vi ikke klarer å omsette de nye teknologiene til kundenytte, mener konsernsjefen.

Les gjerne: Dette er big data og kunstig intelligens i praksis

Kritisk

Han mener at aktørene i bransjen må være selvkritiske og sørge for at folk forstår de nye begrepene ved at de settes i sammenheng med kundenes behov.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

– For det som er interessant er jo hvordan teknologien kan brukes til å hjelpe en virksomhet, sier Evry-sjefen.

Les også: Evry kutter 500 hoder

Finansminister Siv Jensen går også løs på lite brukervennlige løsninger fra IT-bransjen.
Finansminister Siv Jensen går også løs på lite brukervennlige løsninger fra IT-bransjen.

Siv støtter

Han får støtte av finansminister Siv Jensen (Frp)

– Sammenligning av 10 europeiske land viser at Norge scorer lavt på brukerorientering. Bare Frankrike scorer dårligere blant de undersøkte landene. Årsaken er at brukernes behov i liten grad har vært styrende. Prosjekter som har tenkt for mye teknologi, for lite mennesker, de går som regel ikke bra, pekte hun på i sitt innlegg på Insight onsdag.

Problemet er ifølge Ivroth at bransjen fremdeles satser på å levere ferdige tekniske løsninger.

– Vi er flinke til å snakke om tekniske spesifikasjoner, men ikke så gode på å sette oss inn i kundenes situasjon og behov. Det er der hemmeligheten ligger - å forstå brukerne og deres hverdag, mener Björn Ivroth.

Så du denne? Evry går av børs

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.