Det lille norske programvareselskapet Cyberwatcher vokser nå raskt med sin overvåkningsagent. Selskapet var en av få aktører som ble startet under dotcom-årene, men klarte å snu seg i tide mot bedriftsmarkedet.
Selskapet selger en agent som kan overvåke nettsidene til en bedrifts konkurrenter, kunder, partnere og medier. Både ansatte og IT-sjefen kan definere stikkord. Nyheter og endringer dukker opp på den enkelte ansattes hjemmeside. Agenten kan også plukke opp endringer i grafer eller bilder.
Etter flere år med investeringer, begynner nå butikken virkelig å blomstre – til tross for dårlige tider. Regnskapene snudde i fjor høst. Tallene for 2002 ser derfor ikke så lystige ut med en omsetning på 3,8 millioner kroner og et resultat på minus 2,4 millioner.
- Det meste stammer fra første halvår, selskapet har hatt positivt cashflow det siste halve året, forteller Cyberwatcher-sjef Morten Rynning til digi.no. Vi har doblet antallet ansatte og er nå 11, og vi har gått fra 50 kunder i begynnelsen av 2002 til 150 bedrifter nå. Dette skyldes blant annet et gryende salg til Sverige.
I følge Rynning har Cyberwatcher gått forbi Observer og er nå størst på elektronisk mediaovervåkning i Norge.
En annen faktor som nå gir selskapet drahjelp er integrasjon mot SAPs økonomisystem. SAPs brukere arbeider gjennom en portal, en nettside skreddersydd til den enkelte bruker og deres behov. I denne nettsiden kan nå også varslinger og nyheter fra Cyberwatcher-systemet dukket opp.
Det er R5 (tidligere Ashton) som har sydd Cyberwatcher inn i SAP og første kunde er allerede på plass. Matkonsernet Rieber har kjøpt inn Cyberwatcher til bruk sammen med sitt SAP-system.
Cyberwatcher har et litt spesielt innpass hos SAP Norge – det norske kontoret bruker selv systemet.
Største eiere i Cyberwatcher er Four Season, SND, Startfondet og de to gründerne Morten Rynning og Harald Jellum.