Facebook er under et stort press for å øke inntektene på mobile enheter. Kombinasjonen av en liten skjerm og kraftig vekst i brukere, på bekostning av desktop, gjør at Facebooks forretningsmodell er truet av smarttelefonen.
Nå ruller imidlertid selskapet ut en ny annonsekanal for app-utviklere. Gjennom den nye reklamekanalen skal utviklere kunne annonsere sine apper til selskapets mange millioner mobil-brukere.
Dermed håper Facebook på å åpne en ny markedsføringskanal som vil bli attraktiv for alle som ønsker å pushe mobilapper på brukerne.
Bare de siste 30 dagene har Facebook sendt brukere til Apples App-store og Google Play 146 millioner ganger. Klikkene har kommer fra nyhetsfeeden, tidslinjen og Facebooks nye App Center, melder Facebook selv.
– Med dette presenterer vi en ny måte for app-utviklere å vokse på med en annonseringsmulighet som hjelper dem å nå nye og engasjere gamle brukere, opplyser Facebook.
Den nye reklamefunksjonaliteten skal la utviklere kjøre annonsekampanjer for sine app-produkter og få det vist frem til Facebooks mobile brukergruppe. Dersom de klikker på annonsen vil de bli tatt videre til enten App-store (for iOS-brukere) eller Google Play (for Android).
Annonsørene, i dette tilfellet app-utviklere, vil kunne sette opp budsjett for annonseringen samt få tilgang til verktøy for å styre kampanjene sine. Løsningen, som ble lansert i går kveld norsk tid, er så lang i en betafase og app-utviklere inviteres inn til å teste.
Les også:
- [30.07.2012] Over 200 milliarder blåst vekk
- [26.07.2012] Slik skal Facebook vinne mobilen
- [21.06.2012] Kutter ut virtuell valuta
- [08.05.2012] Mobilen tar over Facebook-bruk