En million nedlastinger. Det er fasiten én måned etter at Facebook Home ble gjort tilgjengelig via Google Play den 12. april.
Halvparten ble hentet ned i løpet av de ti første dagene. Den neste halve millionen tok altså dobbelt så lang tid. Det indikerer at interessen er fallende, skriver Cnet.
Mang en tjeneste burde saktens vært fornøyd med slike tall, men dette er Facebook, verdens største sosiale nettverk med over 1,1 milliarder aktive brukere i måneden. Android-skallet deres er en betydelig satsing for dem. Men er så langt tatt i bruk av mindre enn 0,1 prosent av medlemsmassen.
Det er flere tegn på at produktet ikke har fått den starten Facebook hadde håpet på.
Blant de 17.000 som har vurdert produktet i Google Play har over halvparten gitt dårligste karakter 1 av 5 stjerner. Snittet totalt er på 2,2.
Vraker mobil
Samarbeidet med HTC om utgivelsen av smartmobilen «HTC First» – den første med Facebook Home innebygget – fremstår også som mindre vellykket.
Telefonen er allerede satt ned fra åpningsprisen på 99 dollar med to års bindingstid (USA) til 99 cent, ikke et godt tegn så raskt etter lansering. Mobilen ble lansert samtidig med Android-skallets tilgjengelighet i Google Play forrige måned.
Mandag kom nyheten at teleoperatøren AT&T ikke lenger ønsker å føre denne mobiltelefonen etter svært skuffende salgstall. Ifølge nettstedet BGR.com har de kun solgt 15.000 eksemplarer og har store restlagre som nå skal returneres.
Gjør endringer
Facebook Home er laget slik at applikasjonen erstatter mye av hjemskjerm-opplevelsen til Android. Facebook-aktiviteter som meldingsutveksling forsvinner aldri ut av syne når man bruker andre applikasjoner. Låse- og hjemskjermen blir også dominert av det sosiale nettverket og tilhørende aktivitetsstrøm.
Home inkluderer også en såkalt «launcher» - et område hvor alle andre applikasjoner blir plassert. Løsningen erstatter altså den ordinære brukeropplevelsen av Android, og man mister muligheten for personalisering gjennom bruk av widgets eller å kunne organisere appene i egne mapper.
Ifølge Techcrunch er Facebook allerede i gang med å gjøre endringer, som angivelig skal gjøre Facebook Home litt mindre inntrengende.
Les også:
- [30.04.2013] Mer Google-ros til Facebook Home
- [05.04.2013] Vil dominere mobil-opplevelsen