Hva skjer når Facebook overtar som den foretrukne kanalen for all diskusjon på Internett? Ikke bare på innsiden av egne vegger, men også som debattløsning og kommentarfunksjon på nettaviser, blogg og øvrige nettsider.
Det er akkurat det vi trolig nå ser begynnelsen av. Facebook lanserte i går en debattløsning for tredjeparts nettsider. Den lar seg enkelt implementere med en liten kodesnutt, på linje med «liker»-knappen de rullet ut i fjor.
Løsningen leveres med moderasjonsverktøy, slik at nettstedeier kan nappe vekk uønskede kommentarer.
Den store nyheten er imidlertid knyttet til Facebook-plattformens unike fordeler: Et samfunn bestående av nær 600 millioner mennesker, der langt på vei de fleste opptrer med ekte navn. Fordi folk flest er innlogget på Facebook kontinuerlig vil debattløsningen umiddelbart kunne tas i bruk av lesere, uten behov for ytterligere autentisering.
For nettaviser, som i årevis har diskutert utfordringene med anonyme debattinlegg, vil nyheten utvilsomt vekke interesse.
Facebook sier at løsningen vil forbedre debattkvaliteten på tvers av hele weben. Intet mindre.
Venner først
Alt innhold lagres hos dem og rangeringen av innholdet styres av deres algortimer. Det skal ifølge Facebook gi bedre sosial relevanse. Eksmpelvis skal innlegg av høyest kvalitet listes opp først.
Det innebærer at kommentarer fra dine venner, venners venner og innhold som er mest «likt» dukker opp først. Kommentarer som markeres som spam havner lenger ned, og blir i praksis skjult.
Synkronisert
Et interessant aspekt med løsningen er at den fungerer toveis. Et debattinnlegg under en artikkel dukker også opp i brukerens ordinære aktivitetsstrøm på Facebook. Når innlegget kommenteres av venner der, vil svarene også dukke opp i den opprinnelige diskusjonstråden på den eksterne nettsiden.
Dette er standardvalget, men brukere kan også velge at debattinnlegg ikke publiseres på Facebook ved å markere dette i en avkrysningsboks.
Integrasjon med andre ID-aktører
Facebook har lagt opp til å støtte også andre nettjenester for autentisering, slik at du ikke må ha konto hos dem for å delta i debatten. Ved lansering er dette imidlertid begrenset til Yahoo ID.
Derimot mangler støtte for å benytte andre store aktører som OpenID, Google, Twitter eller Disqus.
Facebook forklarer mer om sitt nye konsept på denne siden.
Les også:
- [03.12.2010] Slik sporer Facebook alle