Facebook annonserte i går en ny måte å presentere reklame til sine brukere på, og unngikk ikke kontrovers denne gangen heller.
Ifølge selskapet er de i ferd med å rulle ut mer direkte annonsevisninger, som baserer seg på nettleserhistorikken til brukerne. Ut fra tilbakemeldinger fra brukerne mener Facebook at man ønsker seg annonser som er mer relevante for det man faktisk er interessert i, og hittil har det sosiale nettverket basert seg i hovedsak på informasjon fra sider man liker og lignende.
Nå vil de legge til informasjon fra nettsider man besøker og applikasjoner man bruker. Ifølge Facebook bruker mange andre selskaper allerede lignende løsninger.
Som et eksempel: Hvis man ønsker å kjøpe en ny TV, og søker etter TV-tilbud på nettet og mobile applikasjoner, vil Facebook etter hvert kunne vise deg annonser nettopp for TV-er eller øvrig hjemelektronikk. Dette basert på data hentet fra utsiden av Facebook.
Selskapet påpeker imidlertid at det skal være fullt mulig å reservere seg mot denne typen datainnsamling. For mobiler finnes det innstillinger i iOS og Android som sperrer for dette. For å blokkere datainnsamling for nettsider, må man gå inn på nettsiden til Digital Advertising Alliance, der man aktivt må krysse av for at Facebook (og andre leverandører) skal slutte å samle inn annonsedata via nettleseren.
Det er viktig å påpeke at denne datainnsamlingen kun gjelder for USA per i dag, men Facebook bekrefter at den nye måten å vise reklame på vil rulles ut globalt i løpet av de kommende månedene.
Samtidig vil Facebook gi oss mer kontroll over hvilke reklamer og annonser vi ser. Selskapet introduserer derfor et verktøy som skal forklare nøyaktig hvorfor de gitte annonsene kan sees – for eksempel at man er interessert i nettopp TV-er – og dermed vil det være mulig å blokkere alle fremtidige annonser som er relatert til denne type innhold.
Også denne tjenesten rulles ut i USA først, og resten av verden over de kommende månedene.
Les også:
- [26.06.2014] – Kodenavnet er FB@Work