De amerikanske IT-gigantene ønsker å bli assosiert med mer enn bare profitt og teknologi. Derfor har det blitt vanlig å engasjere seg i veldedighetsarbeid, noe også norske bedrifter har kopiert.
Lagringskjempen EMC har flere år på rad satt av et budsjett til slike formål, og det er opp til de enkelte land å velge ut sin hjertesak.
I Norge har EMC valgt ut Fattighuset. EMC vil bevise at det er mulig å samarbeide ved hjelp av ny teknologi og engasjere befolkningen til gode samfunnssaker. I fjor støttet selskapet Bellona.
- Fattighuset er en liten og relativt ukjent organisasjon som gjør vanvittig mye for personer som lever under fattiggrensen, forteller kommunikasjonssjef Janne Syversen til digi.no.
Nå vil hun utfordre skolene på sosiale medier.
- Bruk av IKT står sentralt i læreplaner og i Kunnskapsløftet, og dette prosjektet er en konkret anledning til å trekke ny teknologi inn i undervisningen på en måte som elevene vil oppleve som relevant. Prosjektet vil kunne gi lærerne en arena for diskusjoner om bruken av WEB 2.0 teknologi, og samtidig bidra til bevisstgjøring om denne type nye sosiale medier, sier Syversen.
Hun er imponert over de 50 ildsjelene på Fattighuset som jobber på idealistisk basis uten betaling. Rundt 1.000 personer kommer innom for mat, varme eller klær i løpet av uken.
Og det er slett ikke bare de dårlige stilte i samfunnet som kan ende her. Stor var overraskelsen for stortingspresident Thorbjørn Jagland da han for noen måneder siden var på besøk i Fattighuset for å dele ut mat. I suppekøken så han en tidligere kollega på stortinget.
Nå vil Syversen få med seg alle videregående skoler på prosjektet.
I alt finnes det 476 videregående skoler i Norge med rundt 100 elever i snitt på hver skole. Alle skolene inviteres nå til å delta i et veldedighetsprosjekt ved å gi klær til Fattighuset.
I gruppen på Facebook som heter «Fellesskap For Fattighuset» er det snart 200 medlemmer.
- Vi håper at så mange som mulig kan bli med på dette opplegget og at elevene igjen tipse sine venner og kontakter på Facebook for å få en størst mulig oppmerksomhet, sier Syversen.
EMC står ansvarlig for lagringsplass og utkjøring av klær ved behov til Fattighuset.
Prosjektet vil skje i form av en konkurranse blant skolene på hvem som klarer å samle inn flest klær. Vinneren blir premiert med en plakett fra Fattighuset og EMC.
Oppstart for prosjektet vil være i løpet av oktober, og prosjektet avsluttes 31. desember 2008.
Skolene som blir med på prosjektet oppretter en egen gruppe på Facebook. Her kan elevene følge innsamlingen, og engasjere seg.
I tillegg vil EMC opprette et eget nettsted for prosjektet. Her vil elevene kunne følge innsamlingen, og se hvordan deres egen skole ligger an sammenlignet med andre deltagere.