Facebook, den nye nettkometen, avholdt i går en konferanse der selskapet avduket sin nye strategi.
Den første nyheten er et muligheten for å la brukere legge ut og dele video-biter. Meningen er selvfølgelig å ta opp konkurransen med Google-eide Youtube.
Men det er den andre nyheten som er mest spennende. Facebooks 23-år gamle sjef, Mark Zuckerberg, sammenligner sin nye strategi med hva Microsoft gjorde med Windows på slutten av 80-tallet.
Zuckerberg avduket, litt slik ryktene tilsa, en strategi som slipper andre selskaper frem til Facebooks 23 millioner brukere. Andre selskaper skal få lage applikasjoner og servere dem gjennom Facebook-systemet.
Målet er svært ambisiøst og går rett og slett litt imot hele måten Internett fungerer på. I stedet for at brukerne skal hoppe mellom forskjellige nettsider, tror Zuckerberg at brukerne ønsker å få samlet så mange tjenester som mulig på i en tjeneste - og det skal være Facebook.
Hittil har sosiale nettverk vært lukkede plattformer, men det skal vi gjøre en slutt på, sier Facebook-sjefen, i følge nyhetsbyrået AP.
Facebook har allerede rekruttert 65 programvare-selskaper som ønsker å legge inn sine applikasjoner/funksjoner i Facebook. Den foreløpig mest kjente er Amazon som vil la Facebook-brukere skrive bokanmeldelser som vil dukke opp både i Facebook og på Amazon.