En bruingeniør trenger sjeldent å dra hjem til folk for å forklare hvordan de skal bruke brua i ettertid. Det samme gjelder ikke folk som jobber med IT.
IT-folk skal nemlig klare å formidle sin kompetanse videre til klienter eller sjefer som innehar et minimum av kunnskap. I disse møtene oppstår det ofte morsomme, og andre ganger ubehagelige situasjoner.
Denne uka har vi samlet 15 nye skrekkhistorier sendt til oss av leserne. For å lese flere kan du trykke på lenkene under. Og ikke nøl med å sende inn dine egne ved hjelp av skjemaet i bunn av artikkelen!
Syndebukken
Jobbet som on-site representant for et selskap som hadde outsourcet IT til England. Maskinparken var skrekkelig inhomogen og de hadde problemer med noen brukere som hadde eldre office-versjon og ikke kunne åpne dokumenter opprettet i ny versjon.
Hovedkontoret sin løsning? Nedgrader samtlige til den eldre versjonen. Jeg ba instendig om å heller få på plass gruppepolicy som tvingte lagring i eldre format eller oppgradere de med eldre versjon. "Do your job" var svaret jeg fikk.
Da løsningen ble presentert som endelig tok 1/4 av kontoret med seg laptopen og gikk hjem klokken 10 på morgenen. En assistent begynte å grine siden hun måtte lage alle malene sine på nytt og jeg ble personen alle elsket å hate, turde ikke spise felleslunsj på litt over en måned.
Tør ikke fortelle hvilke office-versjoner det er snakk om for å være anonym, men differansen var mer enn 5 år.
Jobber i serviceavdelingen i en elektronikkbutikk. For en stund siden tok jeg imot en laptop der tastaturet hadde sluttet å fungere. Kunde mente han ikke hadde sølt på tastaturet.
Da verkstedet fikk tatt en titt viste det seg kunden ikke snakket helt sant, verkstedet fant det de beskrev som "hvitt tørket fremmedlegeme" som hadde trengt gjennom tastaturet og skadet hovedkortet. Når vi fikk sett bilder skjønte vi hva det var. Kunde hadde tydeligvis kost seg veldig med PC-en.
- Evry på Gjøvik: Her holder nettskyen 100 prosent oppetid
Tvungen avslutning
Jeg blir til tider oppringt av personer som ønsker hjelp (noe jeg ofte gjør gratis), og ved ett tilfelle var det en kvinne som var ganske oppgitt over at hennes nye MacBook Pro ikke ville skru seg av. Hun hadde kontaktet et firma som drev med med IT-support, og her hadde hun blitt fortalt at hun måtte blant annet reinstallere OS og opprette en ny bruker på maskinen for å rette opp denne feilen. Noe de også gjorde for henne.
Etter noen dager dukket derimot problemet opp igjen
Jeg spurte henne om det ble vist en feilmelding når hun forsøkte å skru av maskinen, jeg hadde en mistanke om hva som var årsaken, og hun kunne bekrefte at det gjorde det.
Etter at hun hadde lest opp feilmeldingen fortalte jeg henne hvordan hun skulle bruke tvungen avslutning for å avslutte Mail. I feilmeldingen stod det nemlig at Mail ikke ville avsluttes og dermed kunne heller ikke maskinen skrus av. Man skulle tro at noen som driver med IT-support leser feilmeldinger før de "fikser" problemer.
Hadde nettverksupport for en dame som hadde ISDN-router for bruk på hjemmekontor på 90 tallet. Hun mente den ikke virket.
Dette var på dagtid og hun var på kontoret. Jeg prøvde å logge inn på den, men det var ikke mulig. Så jeg spurte henne om den var påslått, og da sa hun at hun slo av alt når hun ikke var hjemme.
Så da sa jeg at jeg ikke kunne feilsøke på den når den ikke har strøm, og at det beste var om den stod på hele tiden, slik at vi kunne se på loggene på den om noe feilet. Jeg hørte aldri mer fra henne, men to uker senere ble jeg kallet inn på IT-direktørens kontor og måtte forklare hvorfor IT overvåket brukerne.
- Teleselskap henges ut: Routing-feil rystet internett globalt
Den hevngjerrige
Teknofil skriver: Familie er gode greier, men ikke alltid. Min har blitt mer eller mindre hjelpeløse pga at jeg er en sånn dørmatte, som sier ja med en gang når de kommer for å få hjelp til noe.
Resultatet er at jeg har kontroll på alt. De husker ingenting. Jeg kan alle passord til alt utstyr og forskjellige brukerkontoer. Kjekk ordning for dem kan man si, men ikke alltid for meg.
Men for ikke så alt for lenge siden så ringe svogeren meg opp på kvelden. Det var et problem og jeg måtte komme ASAP. La oss si at tonen var langt ifra hyggelig og ordene kan du være så snill var ikke inkl i samtalen.
Hisset meg litt opp og sa klart ifra at jeg kom ikke. Skulle legge meg nå pga at jeg skulle tidlig opp neste morgen. Dette falt ikke i god fisk i andre enden og det kom noen ord der som fikk meg til å klikke i vinkel.
Men hevnen er søt... Siden det er jeg som har satt opp alt utstyret, lagt alle kabler og kjøpt inn utstyret for dem de siste 15 årene så hadde jeg jo balletak på dem.
Begynte med å logge meg inn på switchen de hadde fått av meg når Altibox kom i hus, og begynte og rute om kontaktene. Internett, telefon og TV forsvant kan man si. Så logget jeg med inn på apple og sperret mobiltelefonene deres. Så slo jeg av telefonen min og la meg.
Neste dag ringte moren min og sa jeg ta meg turen ned til søsteren min å hjelpe. Sa at dette er det jeg som har gjort og sa også hvorfor. La til at hvis hun ikke holder seg ute av denne krangelen så kommer det samme til å skje hos dem.
Hadde allerede bestemt meg at før svogeren kom krypende så kom ingenting til å fungere hos dem i nærmeste fremtid.
Så her var det bare å sette piggene i veggen å holde ut.
Gikk fra onsdag kveld til mandags morgen før de krøp til korset og tryglet meg med å sette ting tilbake slik det var fra før. Må si at tonen har vært mye hyggeligere når de ringer for å spørre om hjelp... Hører også ordet takk i ny og ne.
Hevn er en rett servert best kald :-)
- Byttet ut 100 rutere: Nesten alle fikk bedre nettverk
De amorøse
Koblet meg opp på en bedriftkundes PC med Teamviewer. Og hva møtte meg der? Porno på full skjerm og lydstyrke med fire mannlige deltakere. Problemet til kunden var at disken var helt full.. Og det var video mappa som var årsaken. Gjett hva slags videoer den var full av?
Jobbet i helpdesk hos en stor leverandør. En sen fredagskveld fikk jeg inn en telefonsamtale fra ei ensom dame som bodde i distriktet. Hjalp henne med utfordringen hun hadde. Da dette var løst, kom det frem at hun ikke var alene med meg i telefonsamtalen.
Hun og ei venninne (begge i 50 årene) satt og koste seg med et par flasker vin og ble etterhvert brisne og lystige av seg. Fikk etterhvert flere tilbud om å komme på besøk for å holde dem med selskap. De to likte veldig godt at jeg var trønder, da vi fremstod som veldig virile av oss, ifølge disse damene. Veldig vanskelig å avvise dem høflig og legge på. Måtte ta meg en liten pause etter mange direkte spørsmål fra dem.
Silentstorm skriver: Kom til en eldre kvinne på grunn av vanvittig treig PC som hun ikke hadde slått av på et år. Da jeg skulle avslutte alle programmene på datamaskinen kom jeg over Chrome, som hadde bortimot 50 pornografiske videoer oppe i fanene. Det gikk selvfølgelig over tre minutter før Chrome hadde avsluttet seg helt.
Vi var begge ganske så røde i ansiktet, men etter 30 minutter fikk jeg startet maskinen på nytt, og kunne gjøre jobben jeg var ment for å komme å gjøre. Brukeren ble lykkelig igjen over at maskinen var "rask". Selvfølgelig var dette en dårlig betalt jobb...
Prosjektordansen
Tintin skriver: Jobbet på en stor skole. Lærerne hadde nettopp blitt tvunget over til projektorer, og mange var ikke fornøyde med dette.
Hadde da en spesielt frekk lærer som ikke likte noe som hadde med data og gjøre. Hun ringte IT avdelingen og sa at vi måtte komme opp i klasserommet for projektoren virket IKKE!
Da jeg kom inn i klasse rommet begynte hun og skjelle meg ut foran klassen og kalte IT avdelingen udugelige og masse andre ting. Jeg stod der stille og så på henne til hun var ferdig, deretter koblet jeg skjermkabelen inn i laptopen hennes. Bildet kom opp på projektoren...
Jeg smilte til henne og spurte høyt om "det var noe mer jeg kunne hjelpe?" med. Hun mumlet noe og ble rød. Jeg gikk ut av klasserommet med en stort smil.
- Planen var 28.000 norske fiberkunder. Det kan du trygt si de slo
Alt ser greit ut, men...
Andrew W skriver: Har jobbet med support i godt og vel 5 år, og vært borti det meste som kan krype og gå av både support-personell og brukere.
Jobbet en tid med service av laptoper for et større selskap her i Norge, og en dag fikk jeg en småsinna og stresset bruker på tråden som sa at nå hadde det gått en hel uke uten at han kunne bruke pc'en sin, og lurte på hvorfor vi ikke hadde kommet og reparert den enda.
Meg: Har du et saksnummer så skal jeg se på hva som har skjedd i saken
Bruker: Nei, jeg har da ikke tid til å drive å ringe den derre service desken.
Meg: Vel, vi vet jo ikke at pc'en din ikke fungerer om du ikke melder fra til oss vet du...
Bruker: Jammen dette har jeg virkelig ikke tid til, jeg har deadlines å overholde!
Meg: Ok, neste gang husk å ringe til service desken med en gang så får du hjelp raskt.
Bruker: (sukker irritert) javel, da får jeg vel gjøre det da.
Meg: Men fortell meg hva problemet er så skal jeg se om det er noe vi kan gjøre eller om du må levere inn laptoppen din til oss
Bruker: Driten funker ikke!
Meg: Ok, skrur den seg på i det hele tatt når du trykker på power-knappen?
Bruker: Ja, vifta begynner å gå den og det høres ut som den jobber, men den virker ikke.
Meg: Ser du noe på skjermen når den starter?
Bruker: Nei, jeg glemte et stearinlys som stod bak pc'en så den smeltet et stort hull gjennom lokket på den.
Meg: Ah, der har vi problemet ja. Du må nok komme innom oss med den her så skal vi få byttet delene som er ødelagte for deg...
Bruker: Jeg regner med at dette går på garantien siden pc-en ikke er over 3 år en gang?
Meg: eh... ikke regn med det du.....
Bruker kom innom med pc'en etter et par dager og krevde reklamasjon på rep. av svidd og smeltet skjerm. Kravet ble avslått.
- Hva i alle dager? Flyplass ble rammet av Windows 3.1-problemer
Ooops
Skulle reinstallere en brukers PC som hadde alle sine dokumenter og en viktig kundedatabase lokalt med flere partisjoner. Jeg tok backup ved å kopiere ut alt til en ekstern hardisk, og restartet for så å slette alle partisjonene inkudert den eksterne disken.
Eneste løsning var å sende den eksterne disken til IBAS som kostet 45 tusen. Heldigvis var arbeidsgiver et stort konsern med en forståelsesfull leder som selv har gjort noe lignende :-)
I en stor bedrift med mange hundre kontorer i flere bygg, datt plutselig hele nettverket ned. Det ble feilsøkt ved å skru på én og én switch, og deretter ved å sjekke én port om gangen til man fant riktig patchekabel. Dette tok en hel arbeidsdag.
Til slutt fant man ut at en ansatt hadde funnet en løs nettverkskabel på et kontor, og puttet den i nærmeste hull iveggen for at den ikke skulle være løs. Problemet var at andre enden av samme kabel også var koblet i veggen og hadde kontakt med switchen, slik at det oppsto en loop. Det var nok til å knele hele nettverket en hel dag.
Fargebåndet
Denne forteller litt om avstanden mellom utviklere og brukere: Det er lenge siden, da jeg hadde holdt et ukelangt kurs for å lære opp skrivemaskindamene i bruk av det nye kontorstøtte-stystemet. Det var deres aller første møte med en datamaskin noensinne.
På tampen av kursene satte vi alltid av den siste halvtimen til kommentarer til både kurset, programsystemet og hva deltakerne enn ønsket.Hvordan syntes de det var med redigeringsmulighetene, automatisk sideombrekking og tekstbryting, kapittelnummerering osv?
Joo.... Men fargebåndet på den skriveren (det var enda nåleskrivere i de tider!) var så blåsvart! Det formidlet til kundene et kaldt og uvennlig inntrykk. Ville det være mulig å få tak i et mer brunsvart fargebånd?
Dette var den føste reaksjonen som kom opp, og samtlige kursdeltakere stemte i: Ja, nettopp! Dette var alle enige i; det var det eneste de var enstemnige om i reaksjonene.
Det førte til at vi gjorde en henvendelse til skriverleverandøren, som var villig til å prøve å få tak i et brunere fargebånd til etterfølgende kurs. Men mine digitale kollegaer ristet på hodet over håpløse kunder som hang seg opp i slike detaljer når vi kom der, kry som haner, med hundre fancy, automatiserte funksjoner.
– Ba jeg ikke om en høyere mus?
Oddvar skriver: For noen år siden så kjøpte min søster seg ny scanner og dette var da det var mer "plug and pray" enn "plug and play".
Jeg fikk telefon om at scanneren ikke fungerte, og det første spørsmålet jeg stilte var: "Er scanneren koblet til, og har du restartet maskinen?".
Hun bekreftet at hun hadde gjort begge deler, så jeg dro bort og startet med feilsøkingen. Etter flere timer med prøving og feiling tok jeg kveld for å starte på nytt neste dag.
Neste dag bestemte jeg meg for å begynne fra starten og koble alt opp på nytt, da jeg endelig fant feilen. Alt var koblet til scanneren. Problemet var bare at USB-kabelen ikke var koblet til dataen.
Glenn C skriver: Da jeg var ung på min far sin jobb, kom det inn en rasende kvinnelig kunde inn, med laptop, lader og mus. Hun satte pcen på service-bordet til min far, kobla til datamusen og slang den ned på venstre side, og ventet på at maskinen startet.
Faren min og de andre ansatte gikk bort til den rasende kunden.
Hun sa: "Ba jeg ikke om en høyere mus!".
Faren min så til de andre og gikk bort til kunden, han tok forsiktig opp datamusen og la den på høyre side.
Han sa: "Prøv den nå".
Etter noen sekunder klappet hun igjen PC-en, koblet av datamusen, tok PC-en under armen og gikk uten en lyd.
Fortell oss om dine opplevelser
Har du kommet over snuskete nettleserlogger? Servere fra 1980-tallet? Utakknemlige kolleger?
Fyll inn skjemaet under og trykk send for å dele det med oss. Dersom du har bilder, send historien til denne adressen med bildene vedlagt.
Senere vil du kunne se ditt bidrag i en egen artikkel.