Alle har vel hørt foreldre skryte av sine barn som allerede ett-to-årsalderen som er ivrige brukere av nettbrett. Men det finnes mer spennende fortellinger om barn og nettbrett enn dette.
Organisasjonen One Laptop Per Child (OLPC), som utviklere og distribuerer billige datamaskiner til skoler og barn i fattige land, har gjort et eksperiment i to avsidesliggende landsbyer i Etiopia.
Det OLPC-representantene gjorde, var rett og slett å sette igjen 40 innpakkede nettbrett i hver av landsbyene. Deretter forlot de stedet, uten å gi innbyggerne noen som helst instruksjoner, utover å fortelle noen voksne om hvordan et solcelle-system kunne brukes sammen med nettbrettene.
Barna i byen hadde på forhånd aldri sett bøker, veiskilt eller esker med skrift på. Målet var å se om barna ville få til å til å ta i bruk nettbrettet og eventuelt også lære noe av det.
På nettbrettet, Android-baserte Motorola Xoom, var det installert applikasjoner for blant annet alfabettrening og tegning, samt e-bøker, filmer, tegneserier og annet.
Under EmTech-konferansen til MIT Technology Review i forrige uke fortalte OLPC-gründer Nicholas Negroponte om resultatet av eksperimentet. Det kan oppsummeres som svært oppløftende.
– Jeg trodde barne ville leke med eskene. Men innen fire minutter hadde ett barn ikke bare åpnet esken, men funnet på/av-bryteren og startet opp nettbrettet. Innen fem dager brukte de 47 apper per barn, per dag. Innen to uker sang de ABC-sanger i landsbyen, og innen fem måneder hadde de hacket Android, fortalte Negroponte, ifølge MIT Technology Review.
– En idiot i organisasjonen vår eller i Media Lab hadde deaktivert kameraet, og de fant ut av kameraet og hadde så hacket Android, sa Negroponte.
Hacking-historien ble nærmere forklart av Ed McNierney, teknisk sjef i OLPC.
– Ungene hadde totalt endret skrivebordet, slik at nettbrettet til hvert av barna så forskjellig ut. Vi hadde installert programvare som skulle hindre dem i å gjøre dette. Det faktum at de greide å komme seg rundt dette er helt klart den formen for kreativitet og oppdagelse som vi mener er essensiell for læring, sa McNierney.
Noen måneder senere hadde flere av barna begynt å stave ord.
Negroponte sa at eksperimentet ikke var tilstrekkelig omfattende eller langvarig til å kunne brukes som en vitenskapelig undersøkelse. Men dersom OLPC får finansiert en slik undersøkelse, vil den kunne utføres i en annen landsby over en periode på halvannet til to år.
– Hva kan vi gjøre for disse 100 millioner barna omkring i verden som ikke går på skolen?, spør McNierney.
– Kan vi gi dem verktøy for å lese og lære, uten å måtte tilby dem skoler og lærere og andre det der?
Også i Norge
Men det er ikke bare i utkantstrøk i u-land at nettbrett kan gjøre en forskjell. Det mener i alle fall Marius Mathisen, som forteller til digi.no om sin åtte år gamle stedatter Angelina, som går på spesialskolen Jeløy skole i Moss. Angelina er ifølge Mathisen moderat psykisk utviklingshemmet og har i tillegg til lærevansker, problemer med tale, motorikk og koordinasjon.
– For halvannet år siden introduserte jeg Angelina for min iPad for første gang. I begynnelsen fan hun det vanskelig å forstå konseptet, men hun tok det raskt til seg og hun begynte å bruke iPad aktivt. Etter at hun startet å bruke iPad til å lære å aktivisere seg selv, så har utviklingen hennes virkelig skutt fart. Dette har virkelig stimulert Angelina til å synes at å lære/øve på sine utfordringer er morsomt og underholdende. Per dags dato bruker Angelina iPad hver dag, skriver Mathisen i en e-post til digi.no.
Men norsk programvare for barn med utfordringer slike utfordringer som de Angelina har, er mangelvare. Derfor bestemte Mathisen seg for å lage et spill kun for henne.
– Spillet ble laget med henne i fokus, og med det som kan hjelpe henne best mulig for å lære bokstaver, forstå tall og mengdekonseptet, samt dyr, hverdagsting og oppmerksomhetstrening, skriver Mathisen.
– Jeg ønsket å laget dette spillet som en gave til Angelina, men også som en gave til andre barn med psykisk utviklingshemning (og ikke minst, deres foreldre) så jeg bestemte meg for at dette spillet skal være gratis for alle, skriver han. Han har fått gratis hjelp fra SnakeHips Studio til å spille inn vokalen.
Annonsefinansiering var ikke aktuelt, siden det ville utgjøre forstyrrende elementer for barna. Av samme grunn er spillet laget minimalistisk, uten omfattende animasjoner og lignende.
Spillet «Angelinas Verden» er ble tilgjengelig på Apples App Store natt til i går. Det er også tilgjengelig for Android i Google Play Store og som en HTML5-utgave her. Mathisen håper at en HD-versjon for iPad blir klar kommende uke.
I forbindelse med spillet kommer Mathisen også med en oppfordring til å gi symbolske donasjoner. Ikke til ham selv, men til skolen der Angelina er elev.
– Jeløy skole holder til her i Moss og gjør en fantastisk jobb for barna. Med erfaringen jeg har med Angelina og iPad, ønsker jeg å få inn litt iPads i undervisningen til Jeløy skole slik at flere barn kan dra utnytte av en interaktiv og spennende læring på skolen, skriver Mathisen.
– Dessverre er ikke dette noe skolen har råd til, og det er sjelden noe politikere prioriterer. Etter min mening så burde alle skolebarn i Norge ha et nettbrett av noe slag i sin undervisning, fremfor forrige århundrets tunge ryggsekk med kjedelig bøker. Så jeg prøver nå å gjøre noe med det for Jeløy skole. Får jeg samlet inn penger nok til å bare kjøpe én iPad er jeg fornøyd. Foreløpig har jeg fått samlet inn litt over 1000 kroner, forteller Mathisen.