Det er snakk om manglende sikkerhetsklarering av 24 ansatte som jobbet med materiale som var sensitivt for rikets sikkerhet, ifølge Dagens Nyheter.
– Telenor har gjennom manglende sikkerhetsgjennomganger forårsaket en sårbarhet for Sveriges sikkerhet, skriver den svenske post- og telestyrelsen (PTS) i en pressemelding fredag.
De opplyser at det ikke er tegn til at sikkerhetsglippen har ført til alvorlige konsekvenser for Sveriges sikkerhet.
Sikkerhetsbruddene skjedde i perioden 1. desember 2021 til 3. august 2022. Telenor har nå rettet opp mangelen.
– Vanskelig å tolke reglene
I oktober i fjor argumenterte Telenor Sverige overfor Post og Telestyrelsen for at selskapet ikke burde måtte betale bøter. Selskapet skrev i en redegjørelse at det har vært vanskelig å tolke regelverket omkring «Säkerhetsskyddslagen» i Sverige, og at de har bedt om nærmere veiledning uten å få det. Tolkningsproblemene har gjort at Telenor har tatt på seg for stort ansvar, noe de ikke har klart å leve opp til, og endt opp med å bryte den svenske sikkerhetsloven, skrev Telenor.
Til det svenske bransjenettstedet Telekomnyheterna sier Administrerende direktør Bjørn Ivar Moen i Telenor Sverige nå at selskapet vurderer å klage på boten fra PTS.
– Vi har ikke tatt noen avgjørelse om det ennå, men vi skal lese vedtaket nøye, og har god tid til å ta en avgjørelse på, sier Moen.
Ifølge Telekomnyheterna består sikkerhetsbruddet i at Telenor ikke hadde gjennomført en såkalt registerkontroll i forbindelse med sikkerhetsklareringen av de 24 ansatte. Sikkerhetsklareringen har derfor ikke vært forskriftsmessig. PTS skriver imidlertid at de anser sikkerhetsbruddet som mindre alvorlig enn om alle deler av sikkerhetsklareringen hadde vært utelatt, og mener det skyldes uaktsomhet.
Dette er første gang et privat selskap blir straffet for å ha overtrådt bestemmelser i «Säkerhetsskyddslagen». Maksbeløpet man kan bli pålagt å betale for slike brudd, er 50 millioner svenske kroner.
Svensk politi til stede: Undersøkte kinesisk skip mistenkt for kabelbrudd
Reagerer på beløpet
Moen sier til Telekomnyheterna at Telenor mener størrelsen på boten er veldig høy.
– Vi har gjort mange sikkerhetskontroller av personalet vårt. PTS fant ett avvik da de kontrollerte oss, men personalet har bestått både sikkerhetsklareringen og den registerkontrollen vi umiddelbart gjennomførte etter kontrollen. PTS er dessuten tydelige på at det ikke har skjedd noen skade, sier Telenor Sverige-sjefen.
Telenor har tre uker på seg til å klage på beslutningen fra PTS.
Skal ha lidd massivt tap: Konsulent mener oppdrag etter oppdrag forsvinner