Storbritannia medgikk i april i fjor at den nettbaserte annonseløsningen Phorm i 2006 og 2007 var blitt testet mot besøkende uten at de var blitt informert på forhånd.
Nå får Storbritannia refs av EU for manglende IT-personvern.
EU-kommissær på telekommunikasjon, Viviane Reding, sier aksjonen er en reaksjon på hvordan internett-tilbydere har brukt Phorm-teknologien til å sende skreddersydde annonser til abonnenter basert på nettsider som de har besøkt, skriver Reuters.
Storbritannia har fått to måneder på seg til å svare på tiltalen.
Phorm har tidligere denne måneden uttalt til Reuters at de er helt fortrolig med rettsaken som pågår i Storbritannia og at de planlegger videre ekspansjon internasjonalt. Phorm frykter ingen reguleringer.
Reding forteller at britiske internett-brukere har klaget på hvordan Storbritannia bryter regler ved overvåking av privatpersoner på nettet.
- Teknologi som måler atferd på nettet kan være nyttig både i forhold til forretning og for brukere, men de må brukes i henhold til det som er lovlig, sier Reding.
Phorm har uttalt at de er i samtaler med nye britiske internett-tilbydere, British Internet service providers, Virgin Media og Carphone Warehouse.