I forhold til Big Brother på TVNorge, ble Farmen på TV 2 en lillebror i interaktiv sammenheng.
Den første Big Brother-serien nådde 20-millioner kroner i omsetning da den ble sendt i vår. I forrige uke ble andre del av Big Brother sendt, med bryllup i huset på Fornebu som klimaks og nytt hysteri som knelte dataserverne.
Hysteriet rundt distriktsserien Farmen har vært langt mer dempet, selv om TV 2 har fått enormt gode seertall. I sendeperioden fra 17. september til 24. november har i gjennomsnitt 727.000 seere sittet foran TV-skjermen. Det gir en markedsandel på nærmere 50 prosent.
Sist lørdag var det finale, og seertallet krøp over én million, mer eksakt 1.003.000, ifølge en pressemelding fra TV 2.
De interaktive tilleggstjenestene har imidlertid ikke gitt så mye penger i kassa.
TV 2 Interaktivs andel av inntektene endte på under én million kroner.
Det opplyser TV 2 Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum, som ikke vil oppgi noe eksakt inntektstall.
Han mener serien verken har vært en suksess eller fiasko, sett fra hans interaktive ståsted.
- Avgjørelsen når det gjaldt interaktivitet ble tatt i TV-ruta. TV 2 må foreta en avveining av hva de er mest tjent med i slike prosjekter. Farmen var ikke noe interaktivt TV-program, men et TV-program hvor det ble lagt på interaktivitet i etterkant. Selve de interaktive tjenestene vi tross alt kjørte, som SMS-tjenestene, slo veldig godt an hos seerne, mener han.
Prosjektleder for Farmen, Arild Brubak, mener det er svært vanskelig å definere hva som er suksessformelen for interaktivitet på TV.
- I kontrast til en del av Big Brother, gikk jo ikke Farmen direkte. Jeg tror at interaktivitet i stor grad blir vellykket hvis man knytter den til øyeblikksopplevelsen og direktesendte konsepter. Men man er jo bare i startgropen. Om fire-fem år kan det vise seg at jeg tok helt feil, sier han.
Han tror absolutt det ligger en fare i at man skal ha interaktivitet inn i TV-konseptene for enhver pris, men synes at de interaktive tjenestene fungerte bra i forbindelse med Farmen.
Sammen med morkanalen TV 2 og produksjonsselskapet Strix (Strix Interaktiv) tilrettela TV 2 Interaktiv betydelig færre interaktive muligheter for TV-serien Farmen enn det som ble gjort med Big Brother.
På et 829-nummer var det mulig å lytte til en dagbok fra gårdsbruket og høre de enkelte deltakerne i "Farmtalk". Det var mulig å prate på nettet med vinneren, og det var tilrettelagt for en del SMS-tjenester. TV-seerne kunne stemme på favorittdeltakeren, formidling av talebeskjeder fra deltakerne til bekjente, bestilling av logoer og ringetoner pluss nyhetsbrev.
Stavrum mener at serien manglet utløsende faktorer som Big Brother hadde, for eksempel det å kunne stemme ut deltakere og kameraovervåkning på nettet. Det ble i det hele tatt ikke tilrettelagt for nok involvering av TV-seerne.
- Det var ikke Big Brother-format på Farmen. Det nærmeste vi kom, var kommentering av TV-programmet underveis via mobilen. Vi prøvde i en hovedsending å sende kommentarer live som kom opp på skjermen, men måtte droppe det, sier Stavrum.
Han mener det hadde gitt mye mynt i kassa, hvis de hadde gjennomført dette videre i alle hovedsendingene. Men det ble bare muligheter å sende slike tekstmeldinger på reprisene senere på kvelden.
- Problemet med slik interaktivitet er at det krever enorm bemanning underveis for å luke ut de verste uttalelsene. Men selv med sensur, ble det for mye. Jeg har forståelse for at man fra et TV-perspektiv ikke ville risikere å ødelegge TV-suksessen Farmen, sier Stavrum.
digi.no skrev tidligere i høst at Farmen, med undertittel "kampen for tilværelsen" var et av hovedprosjektene som skulle redde TV 2 Interaktiv. Datterselskapet til TV 2 har i løpet av det siste halve året opplevd mange tilbakeslag.
TV 2-ledelsen tatt på senga
TV 2-sjef Gunnar Stavrum: - Styret avgjør om jeg må gå
Kraftige kutt i TV 2 Interaktiv
Stort interaktivt tap for TV 2