FAST annonserte onsdag ettermiddag at selskapet kjøper mye av det amerikanske selskapet NextPage. Det er enheten Publishing Applications Business Unit som kjøpes for seks millioner dollar kontant (42 millioner kroner), samt muligheter for ekstra resultatbasert betaling på opp til ni millioner dollar over fire år.
Med dette utvider Fast sin nedslagsfelt. Hittil har selskapet fokusert på sin søkemotor og solgt den til andre programvarutviklere som har integrert denne. Nå skal Fast lage og selge komplette applikasjoner som bruker søk. Fast kaller dette "search derivative applications" - programmer som primært er søkemotorer i tilpassede innpakninger.
Det er litt av overskuddet Fast fikk for salget av sin Internett-søkemotor Alltheweb.com til Overture/Yahoo nå bruker, bekrefter Lervik overfor digi.no.
Lervik påpeker at Fast sitter på 80 millioner kroner. Når Fast først har begynt å lage komplette applikasjoner, åpner dette for andre oppkjøp fremover.
Nextpage var et høytflyvende selskap som lager avanserte løsninger for elektronisk publisering, både til nett og CD/DVD. Nextpage har også løsninger for helpdesk og annen kunnskapsforvaltning, men det er elektronisk publisering Fast skal satse på.
Selskapet var høyt priset under dotcom-årene, men selges nå til Fast for maksimalt 15 millioner dollar. Det er investert fire ganger så mye underveis, forteller Lervik. Han opplyser at Nextpage tjener penger.
Fast skal bytte ut søkemotoren i Nextpage-produktene med sin egen.
- Systemene til Nextpage er egentlig søkesystemer med noen tillegg for å legge inn innhold. Men uten en bedre søkemotor klarer de ikke å vokse, forteller Lervik til digi.no.
Med på kjøpet får Fast en kundeliste som rommer 500 navn.
- Kundene er verdens største leverandører av informasjon til jus, vitenskap og næringsliv. Listen inneholder blant annet ABN AMRO Bank, Chubb Group , Deloitte & Touche, Wolters Kluwer and Reed Elsevier. De siste eier nettjenesten Lexis Nexus.