De tre største aktørene på Internett-søk selger også systemer for søk i bedrifters datasystemer (enterprise search). Fast har for eksempel solgt et system som lar IBM-kunder søke på IBMs nettside. Det er dette produktet Fast skal tjene penger på, selskapet har tidligere uttalt at Internett-søkemotoren primært skal skape PR for bedriftssøkesystemene.
Men det finnes altfor mange leverandører av slike søkesystemer, mener Gartner.
Nå faller en aktør fra: Inktomi, som driver søkemotoren bak flere store nettsteder, har lenge slitt og selger nå sitt bedriftsøke-system med 40 ansatte til Verity, som Gartner hevder er markedsleder.
Les også:
Les også
At Verity bare betaler 25 millioner dollar for både programvaren og 40 ansatte er heller ikke noen god nyhet for Fast. Trøsten for Fast er at selskapet får redusert konkurransen.
Inktomi har 140 ansatte etter salget som nå vil fokusere på Internett-søkemotoren og selskapets caching-tjeneste for raskere overføring av innhold på nettet.