RESULTATERFINANS

Fast lager søkemotor med 40 millioner kroner

Fast har bare investert 40 millioner kroner for å opprette sin nye internasjonale søkemotor. Målet er å demonstrere selskapets programvare, men Fast vurdere å legge ned søkemotoren etterpå.

Einar Ryvarden
4. mai 1999 - 13:55

Det norske teknologiselskapet Fast Search & Transfer (Fast) har åpnet i går en søketjeneste som skal kunne måle seg med Lycos og Excite for den forholdsvis beskjedne summen på 40 millioner kroner.

Men til tross for at Excite ble solgt for hele 50 milliarder kroner i februar, vurderer Fast å legge ned sin nye søketjeneste etter hvert. Dette forteller Thomas Fussel, en av de to omstridte engelske investorene bak Fast og Opticom, når digi.no spør om ikke Fast er redd for å etablere en konkurrent til nettopp de kundene som skal kjøpe søkesystemene til Fast.

- Den nye søketjenesten er ikke ment som noen konkurrent til hverken Lycos, Yahoo, eller AltaVista, sier Fussel til digi.no. Den skal være en demonstrasjon som gir et søk på så mange internett-sider som mulig. Målet er ikke å skape stor trafikk - vi skal derfor ikke bruke noen penger på markedsføring for å skape trafiikk.

Vi har laget demonstrasjonen fordi de store Internett-selskapene får så mange henvendelser. Du må bevise at din teknologi ikke bare er litt, men mye bedre enn konkurrentes, skal du nå opp. Vi skal vinne på antall sider og søkefart, sier Fussel.

Fussel bekrefter at Fast står ovenfor flere viktige veivalg.

- Vi har mange muligheter. Når og hvis vi selger søketeknologien vår til flere store Internett-aktører, vil vi vurdere å legge ned vår egen søketjeneste. Vi er et teknologiselskap og skal aldri lage en full portal eller starte annonsesalg selv. Men vi kan også inngå partner-avtaler der andre aktører bruker vår søkemotor eller inngå forskjellige typer partnerskap, sier Fussel til digi.no.

Fussel forteller at avtalen med Lycos, der Fast og Lycos driver FTP-søk og MP3-søk sammen og deler annonseinntektene, er en mulig modell. Fast planlegger å ta seg betalt slik konkurrenten Inktomi gjør. For hvert tusenende søk brukerne gjør på nettstedet som bruker Fast-programvaren, vil selskapet få en og en halv dollar.

- Vi kunne ha solgt løsningen vår til en leverandør ganske tidlig, men da ville vi blitt låst til bare en kunde. Vår potensielle kundeliste består av de ti største Internett-selskapene og vi skal levere søketeknologi til mange, noe som krever en offentlig demonstrasjon, sier Fussel.

Fussel vil ikke offentliggjør hvem som betaler hvem hva i forholdet til Dell, men forteller at samarbeidet med dagens søketjeneste bare er en liten del. Det er når Fast skal starte å selge sin søketeknologi til bedrifts-servere avtalen med Dell blir verdifull.

Fast støtter en rekke typer maskinvare/operativsystemer, blant annet Intel og Alpha med Unix, Linux, FreeBSDB og Windows NT.

På grunn av arbeidet med de amerikanske kontraktene har Fast lagt planene om en skandinavisk søkemotor på is. Fussel forteller at selskapet også vurderer å kommersialisere den engelske søkemotoren selskapet har opprettet, men har heller ikke her satt noen dato.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.