Det australske Internett-selskapet Verity Intellectual Properties har latt studenter ved et australsk universitet sette sammen og gjennomføre en test av Google og søkemotoren til norske Fast, www.alltheweb.com.
Testen er bare gjort mot et tilfeldig nettsted, men gir likevel en god indikator på hvordan Fast klarer å hevde seg mot markedslederen Google.
Testen ble gjort mot nettsiden Googlevillage, som diskuterer blant annet søketeknologi. Googlevillage la ut 44 nettsider fra 2. januar til 13. februar (1-2 sider hver dag) og testen målte først hvor mange av disse sidene Fast og Google til enhver tid fant.
Google fant alle sidene som var lagt ut i februar og mesteparten fra januar og gir dermed ferskere resultater, men testforsøket viser likevel at du kanskje ikke kan stole helt på Google. For søkemotoren hoppet over 8 tilsynelatende tilfeldige sider og serverte ni duplikater.
AllTheWeb er tregere til å fange opp nye sider, men arbeider grundigere og fanget opp alle sidene når den var innom og sjekket etter oppdateringer.
Den andre delen av testen gjorde 50 søk med flere ord der man lette etter spesifikke sider som klart var de beste valgene. På forhånd hadde Verity lagt ut nettsider som matchet søk som "mcluhan analysis media global village" perfekt.
Testen måler treffsikkerhet og gir en indikator på hvor flink søkemotoren er til å finne litt spesifikk informasjon, for alle søkemotor kan finne hjemmesiden til Intel eller informasjon om Frognerparken.
Fast vant treffsikkerhet-testen klart. I nesten alle de 50 søkene plasserte Fast på den beste siden blant de 10 øverste treffene og i 65 prosent av tilfellene blant de fem øverste.
Google var mindre treffsikker. I bare 22 prosent av tilfellene fant og serverte Google det beste dokumentet på listen over de 10 første treffene. Halvparten av tiden måtte man forbi de 45 første treffene før man fant det riktige dokumentet.
Testen konkluderer med at AllTheWeb/FAST er en bedre søkemotor fordi du kan stole på den og den serverer bedre treff, selv om den er litt tregere til å få med seg helt ferske nettsider.