NEDETID

Feil hos Evry slo ut Postens pakkeutlevering

Datasystemene til Posten har vært nede i løpet av onsdagen. Det førte blant annet til problemer med å få utlevert og sende pakker.

POSTEN RAMMET AV IT-KRØLL: Illustrasjonsbildet viser mottak og sortering av brev opp til to kilo på Postens Østlandsterminal på Lørenskog.
POSTEN RAMMET AV IT-KRØLL: Illustrasjonsbildet viser mottak og sortering av brev opp til to kilo på Postens Østlandsterminal på Lørenskog. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB scanpix
20. feb. 2019 - 11:03 | Endret 20. feb. 2019 - 14:13

– Vi har hatt de fleste av våre datasystemer nede. Det betyr blant annet at folk ikke får hentet ut pakker eller registrert sendinger. Men det er fortsatt slik at man kan benytte seg av en «manuell løsning» og hente ut pakker hvis man har fått SMS med hylleplassering, sier pressesjef John Eckhoff i Posten til NTB.

Feilen har oppstått hos IT-leverandøren Evry.

– Vi fikk melding om en teknisk feil klokka 11.25. Den berører flere av våre kunder og fører til forstyrrelser i nettverkstilkoblingen. Vi har teknikere på plass som jobber på spreng med å løse dette problemet. Vi beklager til alle som er berørt av hendelsen, sier pressesjef Eliese Døvle i Evry.

Ved 14-tiden bekrefter hun overfor digi.no at problemene skal være løst.

Uklart hva som skjedde

– Det ble rettet klokken 13.45, opplyser Døvle til digi.no.

IT-leverandøren har foreløpig ingen flere tekniske detaljer å dele som kan belyse saken.

– Rotårsaken til problemene er det for tidlig å gå nærmere inn på, konstaterer pressekontakten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.