FRA FORSKNING

Fem tips for å eie eksamen med KI

Men du skal ha eksamen uten hjelpemidler, sier du? Kunstig intelligens kan likevel hjelpe deg helt fram til eksamenslokalet.

– KI til eksamenslesning kan være svært effektivt, hvis du gjør det riktig, ifølge Vidar Skogvoll.
– KI til eksamenslesning kan være svært effektivt, hvis du gjør det riktig, ifølge Vidar Skogvoll. Foto: Hilde Lynnebakken
Hilde Lynnebakken, Titan.uio.no
17. nov. 2024 - 16:21

Seksjonen Fra forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Sintef, NTNU, Universitetet i Oslo, Oslo Met, Universitetet i Agder, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og NMBU.

Brukt riktig kan en kunstig intelligens (KI) bli som en ekstra kollokviepartner, skal vi tro Vidar Skogvoll, spesialist på bruk av kunstig intelligens til læring.

– Det aller viktigste er å gå bort fra å få KI'en til å svare på oppgaver, og heller hjelpe oss å forstå oppgaver, sier han.

De kunstige intelligensene vi kan ha nytte av i læring er i all hovedsak språkmodeller, som ChatGPT.

– Bruk GPT som samtalepartner, ikke lærebok, er Skogvolls råd.

Men hvordan? Her er hans fem beste tips.

Tips 1: Fortell hvordan du vil ha det

GPT vet ikke at du er interessert i å lære og gjøre det bra på eksamen. Fortell den helt konkret hva du er ute etter i ledeteksten.

– Du bør fortelle hvordan du vil den skal svare – hvor langt, på hvilket språk, om du vil ha eksempler eller analogier, sier Skogvoll.

Hva du vil den skal gi deg bør du også fortelle. Skal den gi deg svaret, eller bare tips på veien?

Og husk at KI'en kan være litt glemsk. Det kan hende du må gjenta ønskene dine, eller begynne på en ny samtale hvis du synes det går litt skeis underveis.

Tips 2: Snakk om det

Språkmodeller er kjent for å slumse med fakta, men det gjør jo folk også. På samme måte som du ikke må ta alt du hører eller leser for god fisk er det viktig å være kritisk til det en kunstig intelligens forteller deg.

Men ikke la det skremme deg fra å bruke en KI som samtalepartner fram til din egen forståelse. Har du for eksempel hørt en forklaring på hvorfor himmelen er blå, men ikke forstått det sånn helt? Med en KI har du tilgang på en ekspert som kan forklare til det kjedsommelige helt til du har forstått det.

 <i>Foto:  Hilde Lynnebakken</i>
Foto:  Hilde Lynnebakken

Skogvoll har en viktig advarsel:

– Når du tror du har forstått problemet, legg vekk KI-samtalen og løs oppgaven på egen hånd. Det er lett å lure seg selv til at man har forstått noe, selv om man egentlig ikke har det.

Å vurdere om svarene du og KI'en kommer fram til er rimelige krever også grunnleggende kunnskap om fagfeltet det gjelder.

Eller kanskje du vil prøve å høre stoffet som podkast? I Google Notebook LM kan du laste opp en kilde og så lager den det om til en podkast. Foreløpig er tjenesten gratis, så gi den et forsøk, mens du ennå kan!

Tips 4: Hjernedump – uhyre effektiv læring

En av de aller viktigste prosessene for varig læring handler om det vi kaller gjenhenting, altså rett og slett å hente fram igjen det vi har lært, som når vi hører hverandre eller lager flashcards.

Så tips fire er å fortelle KI'en det du har lært, for eksempel den dagen. Få hjelp av KI'en til å sette det hele i kontekst, oppklare misforståelser, be gjerne om å få skryt!

Tips 5: Bruk KI som sensor

En lekse som mange studenter har lært er at det holder ikke å kunne en masse, du må også formidle det godt på eksamen.

Derfor: Når du øver på oppgaver, gi svaret ditt til en KI og be om å få tilbakemelding på om det er noe som mangler, om det er forståelig og om det svarer på oppgaven.

Husk å gi KI'en kontekst, for eksempel hvilket emne det gjelder, og hvilke læringsmål du skal oppfylle.

PS: Når du snakker med en KI, sier du «å prompte?» Skogvoll foreslår at vi heller bruker «å framspørre.»

Artikkelen ble først publisert hos Titan.uio.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.