I hele fjor var gjennomgangsmelodien at radiokanalen P4 skulle bli et digitalt mediehus. I år har tonen blitt en helt annen, i takt med nedgangen i hele mediesektoren.
Likevel beviser radiokanalen at de fortsatt kan drive med kjernevirksomheten sin: I annet kvartal omsatte P4 Radio for 75,5 millioner norske kroner og leverte et positivt driftsresultat på 34,8 millioner. Det gir en driftsmargin på hele 46 prosent, noe som må være bortimot Norges-rekord innen mediebransjen.
I den digitale virksomheten er det imidlertid helt andre tall som dominerer. P4 Instant Media er selskapet som har ansvaret for nettstedene P4.no og Nyby.no.
I P4 Instant Media var omsetningen på fattige 1,6 millioner kroner første halvåret. digi.no skrev om omsetningssvikten for første kvartal da det kun ble inntekter på 800.000 kroner. Hittil i år har P4 tapt 6,8 millioner kroner på den digitale virksomheten.
Nå har den nye sjefen som har tatt over etter Hein Espen Hattestad, Cecilie Norland, bestemt seg for å slå sammen P4.no og begivenhetstjenesten Nyby.no.
Dermed endres den digitale strategien i radiokanalen nok en gang, etter at man bestemte seg for å legge ned Forsiden Internettportal i fjor, til tross for at akkurat den satsingen dro inn seks millioner kroner i fjor.
I pressemeldingen, som ble sendt ut i dag, innrømmer selskaptet at "P4s digitale satsing har ikke svart hverken til budsjett eller forventninger".
Dermed skal man nå styre etter en ny strategi som har fått arbeidstittelen "Radio på nett".
Men P4s Instant Media er likevel ikke en helt døende satsing: Endel digitale konsepter og produkter som er rettet mot P4 Radios kunder integreres i salgsavdelingen til radiokanalen.
Instant Media skal sitte med nye prosjekter som skal kommer i forlengelsen av radiovirksomheten eller, som P4 skriver selv, "styrke, strekke og bygge videre på kjerneproduktet radio".