Med Tele 2s Internett-løsning og ViaSats nesten 240.000 norske parabolkort-kunder (i januar 1998) var forventningene store til salget av Internett-aksess via satellitt. På en pressekonferanse for ett år siden fortalte Brustad i ViaSat at selskapets undersøkelser viste at rundt 25 prosent av parabolkundene allerede var brukere av Internett.
På direkte spørsmål fra digi.no fortalte Brustad at målsettingen var 5000 kunder. Også administrerende direktør i Tele 2 Norge, Kenneth Gustafsson, mente det var nok av kunder som var villige til å betale for økt hastighet.
I dag er det imidlertid klart at denne tjenesten så langt ikke på noen måte har innfridd forventningene. Bare en brøkdel av kundene har valgt tjenesten Connect2Sat, som ble lansert i markedet i mars 1998.
Det er prissystemet for tjenesten som får skylden for den manglende interessen.
Prissystemet er basert på hvor store datamengder som lastes ned. Med i Internett-abonnementet fra Tele 2 følger et volum på 100 megabyte som en kan laste ned gratis. Ut over dette dette koster det fem kroner å laste ned én megabyte. For å kunne benytte seg av tjenesten måtte kunden dessuten kjøpe en egen programvare pluss et satellittkort til 3000 kroner som må installeres i PC-en, og som forutsetter et vanlig internettabonnement hos Tele 2. Hastigheten er det forsåvidt ikke noe å si noe på, der tilbudet var 300 kbps for hjemmebrukere. Og fra både Tele 2 og ViaSat understrekes det at tjenesten teknisk sett fungerer slik den var planlagt.
Det var imidlertid få som lot seg friste av prisene, og Tele 2 har i dag ytterst få kunder som er knyttet til Internett via Connect2Sat.
Prisingen av tjenesten er også det administrerende direktør i Tele 2 Norge, Kenneth Gustafsson, mener er hovedårsaken til at Internett over satellitt ikke har slått an.
- Dette er ikke er det mest vellykkede vi har gjort, sier Gustafsson til digi.no.
- En liknende tjeneste i Sverige valgte Tele2 å relansere med et nytt prisingssystem. Der har satellitt-internett også blitt buntet med parabolantenner og sammen med den nye prisen har dette slått mye bedre an i markedet, sier Gustafsson, som ikke kan si om tjenesten blir relansert i Norge. Men Tele 2 Norge regner på saken, røper han.
Tele 2 har stått for den tekniske løsningen mens ViaSat har håndtert distribusjon og markedsføring.
Thomas Lund i ViaSat sier til digi.no at selv om tjenesten har fungert for de kundene som har kjøpt den, er det klart at produktet ikke har vært riktig priset. Lund sier også at markedsarbeidet heller ikke har vært særlig høyt prioritert, blant annet som en følge av at Tele 2 hadde mye å gjøre i lanseringsfasen som teleoperatør i Norge.
- Dette var ikke en markedsjobb som står til innertier, konstaterer Lund.