RESULTATERFINANS

Filmtjeneste stenger dørene

Skulle bli en «Spotify for film».

I alle fall dagens utgave av Voddler er preget av filmer de færreste har hørt om eller som var aktuelle for mange år siden.
I alle fall dagens utgave av Voddler er preget av filmer de færreste har hørt om eller som var aktuelle for mange år siden. Bilde: Voddler, digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
23. mars 2015 - 15:52

Kombinasjonen av Netflix og pirattjenester har gjort det vanskelig for mindre, nordiske aktører å lykkes i strømmemarkedet for film i blant annet Norge. Dette fører nå til en betydelig konsolidering av markedet. I slutten av januar ble det kjent at Film2Home og Headweb skulle slå seg sammen. I dag skriver Dagens Media at Voddler skal legger ned tjenesten i et forsøk på å unngå konkurs.

Tapssluk

Ifølge den svenske avisen ble Voddler lansert i Sverige i 2009 med mål om å bli en «Spotify for film». Knapt fem år senere hadde selskapet tapt 176 millioner svenske kroner. Det har nå en gjeld på nærmere 35 millioner svenske kroner. Høye rettighetskostnader, samtidig som at inntektene har uteblitt, er den enkle forklaringen.

Angrepet: Stenger filmens svar på Spotify 

Allerede i 2013 skal man har sett hvor det bar. I praksis ble satsningen på videoleie til forbrukere forlatt allerede da, selv om tjenesten fortsatt eksisterer med et utvalg som knapt er attraktivt for noen.

I ettertid har Voddle Group forsøkt å selge selskapets egenutviklede teknologi til andre aktører. Nå forsøker selskapet seg på å hente inn nye midler for å rekonstruere selskapet. Det anses som vanskelig med den gjeldsbyrden selskapet har. Dersom rekonstruksjonen lykkes, skal selskapet fortsatt forsøke å selge den tekniske plattformen til andre.

Les også: Endelig planlegges «Spotify for film» 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.