Finn.no har blitt utfordret av en mindre rubrikkannonse-aktør som har begynt å skanne inn Finn.nos annonser, for så å vise de på sin egen side.
Les også:
- [02.04.2008] Kraftig fall i utlyste IT-stillinger
- [08.02.2008] Snittkunden betaler 12 kroner for gratistjeneste
- [29.08.2007] Finn.no slet like hardt som Sesam
- [06.06.2007] Finurlige knep i annonsekrig på nett
- [25.05.2007] Finn.no nekter å bli lenket til
- [23.05.2007] Er det ulovlig å lenke på nettet?
- [23.05.2007] Tom Adolfsen bak nytt søkeselskap
Dette misliker Finn.no sterkt, og de har sendt brev til Rubrikk.no gjennom sin advokat, der de gjør det klart at Rubrikk.no ikke har lov til å hente inn deres annonser. Rubrikk.no har svart at de fortsatt mener at de er i sin fulle rett til å gjøre det.
Etter det har det blitt stille mellom partene. Finn.no har foreløpig ikke fulgt opp med flere juridiske tiltak.
- Vi har egentlig ikke gjort så veldig mye, vi forholder oss rolig, sier Frode Nordseth, Finans- og forretningsdirektør i Finn.no, til digi.no.
Nordseth utelukker imidlertid ikke at de vil gå videre med saken.
- Vi har rett og slett ikke bestemt oss på hva vi gjør videre, men vi bruker mye tid på å dokumentere hva de gjør, sier Nordseth.
Rubrikk.no samler inn annonser fra forskjellige IP-adresser, og Finn.no har ikke klart å hindre det gjennom tekniske sperrer.
- Vi ønsker ikke å ha den typen roboter. De fleste respekterer det. Google respekterer det fullt ut, sier Nordseth.
En av grunnene til at Finn.no ikke vil at Rubrikk.no skal få samle inn og vise deres annonser, er at de mener at robotbaserte søk fra en ekstern aktør gir dårligere kvalitet.
Nordseth poengterer at når Rubrikk.no henter inn annonser en gang om dagen, så får de ikke med seg endringer. Det kan for eksempel være hvis en annonse inneholder en feil. Da retter Finn.no det opp på sin side, men det vil ta tid før endringen blir synlig hos Rubrikk.no.
- Søkene blir mindre nøyaktige gjennom Rubrikk enn gjennom Finn.no, sier Nordseth.
Selv om Finn.no misliker Rubrikk.no sitt forsøk på å hente inn deres annonser, hevder Nordseth at Rubrikk.no ikke står høyt på Finn.no-ledelsens prioritetsliste.
- Vi bruker ikke mye tid på Rubrikk.no. Vi dokumenterer endel og legger på litt sperrer, slik vi gjør mot en hvilken som helst robot, sier Nordseth.
Les også:
- [02.04.2008] Kraftig fall i utlyste IT-stillinger
- [08.02.2008] Snittkunden betaler 12 kroner for gratistjeneste
- [29.08.2007] Finn.no slet like hardt som Sesam
- [06.06.2007] Finurlige knep i annonsekrig på nett
- [25.05.2007] Finn.no nekter å bli lenket til
- [23.05.2007] Er det ulovlig å lenke på nettet?
- [23.05.2007] Tom Adolfsen bak nytt søkeselskap