Ikke mange kjenner til Finntech, men det er dette selskapet som står bak teknologien til selve pengemaskinen i Schibsted-konsernets nettsatsing Finn.no. Finntech høster suksess i stadig flere land i Europa.
Godt plassert sentralt i Oslo, sitter et 70-talls Finntech-ansatte og utvikler nettportalen som startet opp med enkle rubrikkannonser på nett i 2000. I dag har Finn.no blitt en av Norges største nettsuksesser og blant de mest lønnsomme nettselskaper med 1,3 millioner unike brukere i uken og 145 millioner sidevisninger.
Kun VG er større på antall sidevisninger.
Finntech ledes av cand.scient. Ingrid Wiig som er stolt over å ha en kvinneandel på 25 prosent, og en høy andel utviklere med mer enn tre års erfaring.
Finn.no har to år på rad blitt kåret til nummer tre i rangeringen av Great Place to Work, og Finntech har isolert sett kommet noe høyere ut enn Finn.no, forteller Wiig.
– Vi har ikke til hensikt å være lønnsledende, men vi har svært fleksible arbeidsordninger, og tar hensyn til at ansatte har familie og barn. Faktisk er de fleste som jobber her småbarnsforeldre, og vi er vel en av de få bedrifter som i et stramt arbeidsmarked fortsatt får inn søknader fra NTNU-studenter som vil jobbe hos oss, uten at vi har utlyst stillinger, forteller en stolt direktør.
Hun mener det er bredden som gjør Finn.no så unikt som det er i dag, alt fra annonser tilknyttet arbeidsliv, eiendom, motor, reiseliv, dating og til stort & smått.
Etter at Finntech en periode var skilt ut som eget selskap, 50 prosent eid av en engelsk aktør, kjøpte Finn tilbake alle aksjene i 2006.
Finntech er i dag et eget selskap i Finn, og er ansvarlig for den teknologiske løsningene til Finn.no, som nå er solgt til et antall kunder internasjonalt.
Med tilsvarende plattform har Finntech utviklet portaler i Tyskland, England, Belgia, Østerrike, og snart også i Sverige, Italia og kanskje også Singapore. Til og med de Forente arabiske emirater vurderte å innføre Finn-plattformen.
Løsningen er utviklet i Java som en J2EE-applikasjon med JSP som presentasjonslag. Søkemotoren er basert på Fast.
– Det er utrolig spennende å reise rundt i Europa, ikke minst å møte de kulturelle ulikheter og overvinne disse. Jeg bestreber meg så langt det er mulig å gi de fleste av våre utviklere sjansen til å reise ut til europeiske kunder, som blir kastet ut i det, men lærer desto mer, forteller hun digi.no.
Finntech har vokst i omsetning fra 19 millioner kroner i 2004 til 83 millioner kroner i 2006, og med et resultat på 16 millioner kroner i fjor.
Les også:
- [29.08.2007] Finn.no slet like hardt som Sesam
- [26.03.2007] Skal annonsere for 20 millioner på nett
- [20.12.2006] Schibsted kjøper opp svenske "Finn"
- [13.11.2006] Nettet skaper nye maktforhold i Schibsted